Gå til hovedindhold

Overgang mellem hjem, dagtilbud og skole

I Syddjurs Kommune er der en række projekter, der hjælper til at skabe de gode overgange mellem sundhedsplejen, dagtilbuddet og skolen

Indhold

    Fokus på de gode overgange

    Børns læring påvirkes af de fællesskaber og sammenhænge, de indgår i. Samtidig er det vigtigt for børns udvikling, at de oplever sammenhæng mellem hjem, dagtilbud og skole. Børnene skal hjælpes til at tage det, de lærer med sig videre, og de skal opleve, at de kan bruge det, de har lært i forskellige sammenhænge.

    Forældrene er den vigtigste ressource i børnenes liv. De spiller også en vigtig rolle i forhold til at sikre gode overgange – blandt andet ved at hjælpe til det gode samarbejde og sørge for, at relevante informationer deles med de fagprofessionelle. Forældre, sundhedsplejen, dagplejere, pædagoger og lærere samarbejder om at skabe gode overgange for alle børn. Gode overgange kan være forskellige fra barn til barn. De gode overgange afhænger ikke kun af barnet, men også af det fællesskab, der er omkring barnet.

    For at sikre det enkelte barns læring, trivsel og sundhed tages der udgangspunkt i barnets behov i arbejdet med overgange. Der er faste aftaler for samarbejdet om overgangen mellem sundhedsplejen, dagplejen, dagtilbud og tidlig SFO/skole. Der er en tæt sammenhæng mellem det, der arbejdes med i dagtilbuddene, og det der arbejdes med i tidlig SFO og skole.

    Projekter med fokus på gode overgange

    På tværs af dagtilbud og skole arbejdes der med Klar til læring for børn og unge mellem 0-16 år. Klar til læring omfatter arbejdet med seks kompetencer:

    • Automatisering
    • Behovsudsættelse
    • Gode omgangsformer
    • Nysgerrighed
    • Robusthed
    • Vedholdenhed

    Det fælles fokus på disse seks kompetencer hjælper til at skabe gode overgange for børnene. Læs mere om Klar til læring på linket herunder.

    Læs mere om Klar til læring

    For at kunne forstå og kommunikere med sin omverden er sproget afgørende for et barns udvikling. Fra barnet starter i dagtilbud og skole arbejdes der med børnegruppens sprogudvikling i dagligdagens forskellige aktiviteter.

    Der gennemføres sprogvurdering af alle børn ved 3 og 5-års alderen i kommunale dagtilbud. Samtidig laves der en obligatorisk sprogvurdering af alle børn i 0. kl. 

    Syddjurs Sprogkanon er et redskab til anvendelse i den pædagogiske praksis med konkrete forslag til lege, sange og historier, der arbejdes med i både dagtilbud og SFO/skole. Målet er at skabe genkendelighed for børnene i overgangene. Som forælder kan man også synge de sange og læse de bøger, som indgår i sprogkanonen. Læs mere om sprogvurdering og Syddjurs Sprogkanon på de enkelte dagtilbuds og skolers hjemmesider.

    Der gennemføres to gange årligt systematiske trivselsvurderinger af samtlige børn i dagtilbud med værktøjet Tidlig Opsporing og Indsats (TOPI). Det sikrer en målrettet og forebyggende indsats i dagtilbuddene. Disse trivselsvurderinger indgår sammen med sprogvurderingen i overleveringen fra dagtilbud til skole.

    Overgange 0-6 år
    Syddjurs spogkanon

    Kontakt

    Borgerservice

    Mandag-Tirsdag
    08:30 - 15:00

    Torsdag
    08:30 - 17:00

    Fredag
    08:30 - 12:00

    Telefon: 87 53 50 00