Gå til hovedindhold

Forretningsorden for Handicaprådet

Handicaprådets forretningsorden beskriver hvordan arbejdet i Handicaprådet skal foregå.

Indhold

    En forretningsorden er et sæt spilleregler som beskriver, hvordan arbejdet i Handicaprådet skal foregå. Forretningsordenen spiller i det daglige ikke den store rolle. Normalt glider arbejdet gnidningsløst og praktisk frem. 

    § 1. Handicaprådets formål, opgaver, sammensætning og økonomi fremgår af Handicaprådet
    vedtægt, der er vedtaget af Kommunalbestyrelsen (SLU) den 2/3-2006.

    §2. Rådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en
    formand, dernæst en næstformand.

    1. Vælges formanden for rådet blandt myndighedsrepræsentanterne i rådet, da
      vælges næstformanden blandt repræsentanterne for de handicappede og visa
      versa.
    2. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og
      næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.
    3. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.

    §3. Første møde efter valget

    1. Kommunalbestyrelsen tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter
      kommunalvalget.
    2. Kommunalbestyrelsen retter senest 1 måned efter kommunalvalget henvendelse til De
      Samvirkende Invalideorganisationers afdeling i kommunen med henblik på udpegning
      af medlemmer til handicaprådet
    3. Rådet kan indkaldes på initiativ af formanden, kommunalbestyrelsen eller to
      medlemmer af rådet.

    § 4. Retningslinjer for afholdelse af møder

    1. Kommunalbestyrelsen yder i fornødent omfang sekretariatsmæssig bistand til
      handicaprådet, herunder sekretariatsbetjening fra borgmesterkontoret, til fremstilling
      og udsendelse af dagsorden, referat, pjecer m.v.
    2. Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne ved handicaprådets virksomhed, herunder
      diæter, dækning af nødvendige udgifter til tegnsprogstolkning og anden
      handicapkompensation efter reglerne i §16a i lov om kommunernes styrelse.
    3. Rådet udarbejder et budget for rådets arbejde i det kommende år.
    4. Handicaprådet placeres organisatorisk i borgmesterens afdeling.

    §5. Rådet afholder møder efter behov, dog mindst 4 gange årligt

    1. Rådets møder ledes af formanden. I dennes fravær ledes møderne af næstformanden.
    2. Rådets møder er lukkede, og dagsorden til møder udsendes senest 5 hverdage før
      mødets afholdelse til medlemmerne, kommunen/borgmesteren samt offentliggøres på
      kommunens hjemmeside.
    3. Rådet kan, når forholdene taler herfor, bemyndige formandskabet til at afgive svar på
      rådets vegne.
    4. Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelsen som
      enhver kommunal myndighed med forespørgsler og forslag.
    5. Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige
      problemstillinger.
    6. Rådet kan til sine møder indkalde faglig ekspertise til udredning af punkter på
      dagsorden.
    7. Rådsmøderne planlægges, så der i videst muligt omfang tages hensyn til de forskellige
      ønsker der kan udspringe af, at nogle rådsmedlemmer er ansatte, mens andre
      repræsenterer en frivillig organisation
    8. Rådets ordinære møder fastlægges så vidt muligt for et år frem.
    9. Formandskabet udarbejder med sekretariatsbistand fra forvaltningen dagsorden til
      næstkommende møde.
    10. Rådet er beslutningsdygtigt når formanden eller næstformanden og et flertal af rådets
      medlemmer er til stede, og afstemning foregår ved almindeligt stemmeflertal blandt de
      tilstedeværende.
    11. Rådet er et dialogforum, hvorfor der som udgangspunkt arbejdes ud fra princippet om
      konsensus og træffes beslutninger i enighed.
    12. Rådet afgiver en årlig beretning til kommunalbestyrelsen.

    §6. Sekretariatet udarbejder et referat af hvert møde i rådet. Referatet skal være
    medlemmerne i hænde senest 10 arbejdsdage efter rådsmødet.

    Rådets medlemmer har herefter 10 arbejdsdage til at kommentere referatet. Med
    indarbejdelse af de afgivne kommentarer betragtes referatet herefter som godkendt. Det
    godkendte referat offentliggøres på kommunens hjemmeside.

    §7. Denne forretningsorden kan ændres hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig
    ændringsforslaget.

    Kontakt

    Handicaprådet

    Lundbergsvej 2 - 8400 Ebeltoft

    Telefon: 87 53 50 00

    E-mail: handicapraad@syddjurs.dk