Gå til hovedindhold

Hvilke sager kan indbringes?

Her finder du en liste over de sager beboerklagenævnet kan træffe afgørelser i.

Indhold

    Beboerklagenævnet behandler sager om blandt andet

    • vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning
    • tilbagebetaling af depositum
    • boligens stand ved indflytning og i lejeperioden
    • overholdelse af formelle regler for varsling af lejeforhøjelse
    • retten til at foretage installationer og forbedringer i lejemålet
    • råderet
    • vand-, varme- og elregnskaber
    • betaling for fællesantenne og adgang til teletjeneste
    • retten til fremleje, fortsættelse eller bytte af lejemål
    • lovligheden af beslutninger truffet af de beboerdemokratiske organer
    • anvisning af almene familieboliger
    • overtrædelse af husordenen (indbringes som regel af udlejer)

    Beboerklagenævnet kan ikke tage stilling til

    • sager om erhvervslejemål
    • tvister mellem lejer og udlejer i private udlejningsejendomme
    • spørgsmål om opsigelse af et lejemål
    • spørgsmål om lejens størrelse
    • forholdsmæssigt afslag i lejen som følge af mangler ved det lejede
    • spørgsmål om, hvorvidt en beslutning truffet af de beboerdemokratiske organer er hensigtsmæssig
    • sager om mistet anciennitet
    Her kan du kan læse mere om klager til beboernævnet

    Kontakt

    Det Fælleskommunale Huslejenævn for Djursland

    Mandag-Fredag
    12:00 - 14:00

    Kultur og Borgerservice, Dokk1 Hack Kampmans Plads 2 - 8000 Aarhus C

    Telefon: 89 40 22 70