Gå til hovedindhold

Borgerforslag

Som borger i kommunen kan du stille og stemme på borgerforslag, som du gerne vil have, at Byrådet skal behandle.

Indhold

    Hvis dit forslag får 500 stemmer inden for seks måneder (og forslaget i øvrigt er indenfor rammerne af ordningen) vil det blive behandlet af Byrådet. 

    Vær opmærksom på, at for at oprette og stemme på borgerforslag, skal du logge på med MitID.

    Husk, når du skriver et borgerforslag

    Du skal

    • Beskrive, hvad handler forslaget om
    • Beskrive, hvorfor forslaget er en god ide
    • Formulere et forslag, som andre kan stemme på. Det vil sige, at det for eksempel ikke er tilstrækkeligt at skrive, at man synes, der mangler træer i kommunen, eller man oplever, at der bliver kørt for hurtigt på en bestemt vej.

    Eksempler på borgerforslag, der har været behandlet i Byrådet:

    Beskyttelse af drikkevandsboringer: Åben Dagsorden (syddjurs.dk)

    Etablering af vejkryds ved kirken i Hornslet: Åben Dagsorden (syddjurs.dk)

    Krav til at genbruge regnvand til wc skyl og tøjvask ved nybyggeri: Åben Dagsorden (syddjurs.dk)

    Svømmehal i Rønde: Åben Dagsorden (syddjurs.dk)

    Indsend og stem på forslag

    Spørgsmål og svar om borgerforslag

    Du skal være fyldt 15 år for at kunne oprette et borgerforslag og / eller stemme på andres. 

    Du skal have fast bopæl og Folkeregister-adresse i kommunen for at oprette og / eller stemme på et borgerforslag. Det gælder også, selvom du f.eks. har et sommerhus eller lignende fritidsbolig i Syddjurs Kommune.

    Når du logger ind med MitID bliver din alder og bopæl bekræftet.

    Dit forslag skal være relevant for de opgaver, kommunen løser, og det skal 

    • leve op til dansk lovgivning
    • ikke være stødende eller injurierende
    • ikke indeholde fortrolige eller personfølsomme oplysninger
    • ikke have været behandlet de seneste fire år

    Du kan for eksempel godt stille forslag om at udvide cykelstierne på de kommunale veje, men du kan ikke bede Byrådet om at sænke hastigheden på motortrafikvejen, da det er en statsvej.

    Vi vurderer, om betingelserne er opfyldt, inden dit forslag bliver offentliggjort og sat til afstemning på hjemmesiden.

    Dit forslag må ikke have været behandlet af Byrådet inden for de seneste fire år, og det må ikke være under aktuel politisk behandling.

    Søg i dagsordener og referater for at se, om dit forslag har været behandlet før

    Et borgerforslag skal i løbet af seks måneder fra offentliggørelsen opnå stemmer fra mindst 500 borgere i kommunen for at blive behandlet af Byrådet. 

    Vi gør opmærksom på, at vi alene tæller digitale underskrifter indkommet via ordningen her på hjemmesiden med i det samlede antal. Det vil sige, at f.eks. håndskrevne underskrifter på papir ikke kan anvendes. Det skyldes, at en digital underskrift og login med MitID er vores sikkerhed for underskriftens ægthed

    Har du ikke mulighed for at oprette et borgerforslag eller afgive din stemme på hjemmesiden, kan du kontakte Borgerservice.

    Når du stiller et borgerforslag, skal du oplyse navn, adresse og e-mail. Dit navn vil være synligt på hjemmesiden.

    Når du opretter et borgerforslag, eller stemmer på andres forslag, registrerer vi dit navn, adresse og din e-mail sammen med forslaget.

    Formålet med at gemme oplysningerne er at sikre, at betingelserne og proceduren for ordningen bliver overholdt, og for eventuelt at kunne kontakte dig om dit forslag. 

    Læs mere om hvordan vi anvender personoplysninger på portalen

    Kontakt

    Ledelsessekretariatet

    Lundbergsvej 2
    8400 Ebeltoft

    Telefon: 87 53 50 00

    E-mail: ledelsessekretariat@syddjurs.dk