Hvilke personoplysninger behandler vi?
Ifølge loven om social service har Social pligt til at muliggøre og understøtte kommunens opgaver inden for det sociale område. Dette inkluderer de kommunale foranstaltninger for voksne med handicap, nedsat funktionsevne eller andre behov for særlig støtte.
For at udføre denne opgave behandler vi personoplysninger om forskellige grupper, herunder:
- Personer, der tilbydes, modtager eller har modtaget sociale serviceydelser
- Administratorer, værger, familiemedlemmer, bisiddere, partsrepræsentanter og øvrige kontaktpersoner
- Døgninstitutionsenheder
- Netværkspersoner (for eksempel skolelærere eller kammerater)
De indsamlede personoplysninger varierer i følsomhedsgrad og omfatter blandt andet:
- Navne
- CPR-numre
- Adresser
- Kontaktoplysninger
- Økonomiske forhold
- Væsentlige sociale problemer
- Familieforhold
- Strafbare forhold
- Andre private forhold
- Boligforhold
- Helbredsoplysninger
- Etnisk baggrund
- Religiøs eller politisk overbevisning
Det er vigtigt for os at beskytte disse oplysninger og håndtere dem ansvarligt i overensstemmelse med gældende databeskyttelsesregler.
Sådan behandler vi dine personoplysninger
Vi bruger kun dine personoplysninger, hvis de er relevante i den konkrete sag.
Vi bruger for eksempel personoplysninger i forbindelse med:
- Ansøgninger til økonomisk støtte, sociale ydelser og tilbud
- Familiestridigheder
- Afklaring, indsats og lignende
- I nogle tilfælde bruger vi også dine oplysninger til at lave intern statistik, skabe overblik for ledere samt til forskning
Ud over de oplysninger, du selv har givet os, kan vi få brug for at indhente flere oplysninger. Disse oplysninger kan for eksempel være fra:
- Folkeregistret
- Andre offentlige myndigheder
- Uddannelsesinstitutioner
- Sygehuse
- Læger
- Psykologer
- Autoriserede sundhedspersoner, eller personer, der handler på disses ansvar
- Arbejdsgivere
- Private, der udfører opgaver for det offentlige
Dine oplysninger gemmes i sikre it-systemer hos os og hos eksterne leverandører som vi har en databehandleraftale med.
Som hovedregel beholder vi dine oplysninger i systemerne i fem år efter, din sag er afsluttet. Oplysningerne slettes herefter fra vores it-systemer.
Normalt deler vi ikke dine oplysninger uden dit samtykke.
Ikke desto mindre er der situationer, hvor lovgivningen kræver, at vi videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, institutioner, systemleverandører og eksterne fagpersoner.
Vi videregiver udvalgte oplysninger til for eksempel:
- Sundhedsvæsenet, som læger, tandlæger og psykiatrien
- Kommuner, regioner og statslige institutioner
- Døgninstitutioner
- Skoler og dagtilbud
- Politi og Kriminalforsorgen
- Botilbud
- Plejefamilier, støtte- og kontaktpersoner
- Betalingsformidlere, som Nets og Udbetaling Danmark
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger findes i lovgivningen om databeskyttelse. Der er primært tale om:
- databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk 1, litra e
- databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk 2. litra f
- databeskyttelseslovens § 8, stk 1 og stk 2 samt § 11, stk 1
Offentlig myndighed
Som offentlig myndighed må vi registrere og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt som led i vores arbejde som myndighed.
Samtykke
Der kan i enkelte tilfælde være behov for at indhente dit samtykke til at registrere og behandle dine personoplysninger.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig
- Du har ret til at se de oplysninger, som vi behandler om dig (indsigtsret)
- Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet eller slettet (berigtigelse)
- Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger
- Hvis behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af et samtykke, kan du til enhver tid tilbagekalde dit samtykke
- Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover stadig opbevare oplysningerne
- Du har i visse tilfælde ret til at flytte dine oplysninger til en anden dataansvarlig (eller selv modtage dine personoplysninger i et format, der er let at læse)
- Du har ved vores første henvendelse til dig ret til at få at vide, om det er et lovkrav eller i henhold til en kontrakt, du skal give os dine personoplysninger. Du har også ret til at få at vide, hvad konsekvenserne er ved ikke at gøre det
Hvis du er utilfreds med måden, vi behandler dine personoplysninger på, kan du klage til Datatilsynet. Vi opfordrer til, at du altid først kontakter den relevante afdeling i kommunen, hvis du har problemer eller spørgsmål.
Kontakt
Hvis du har spørgsmål eller indsigelser vedrørende behandlingen af dine personoplysninger i forbindelse med sagsbehandling eller afgørelser, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Har du generelle spørgsmål om kommunens behandling af personoplysninger, kan du henvende dig til kommunens databeskyttelsesrådgiver