Gå til hovedindhold

Borgerservice og Beskæftigelse

Læs mere om hvordan vi som dataansvarlige i Borgerservice og Beskæftigelse passer på dine data

Indhold

    Hvilke personoplysninger behandler vi?

    I Beskæftigelse og Borgerservice bruger vi både oplysninger om dig, som vi selv har indhentet og oplysninger, som vi har modtaget fra dig.

    Vi behandler oplysninger om for eksempel navn, adresse, indkomst, formue, helbred, a-kasse, forsikring og skatteoplysninger. Vi behandler kun oplysninger, der er nødvendige for din sag.

    Det er sagens type, der afgør hvilket lovgrundlag, der giver os ret til at bruge dine oplysninger.

    Sådan behandler vi dine personoplysninger

    Vi bruger kun dine personoplysninger, hvis de er relevante i den konkrete sag.

    Vi bruger for eksempel personoplysninger i forbindelse med

    • Ansøgning om hjælp til forsørgelse
    • Henvendelser i borgerservice
    • Ansøgning om enkeltydelser
    • Ansøgning om helbredstillæg
    • Ansøgning om vielser
    • Ansøgning om refusion af ydelser
    • Ansøgning om valg af læge
    • Ændring i folkeregisteroplysninger
    • Kontrol af oplysninger for eksempel i forbindelse med ydelser
    • Dertil bruger vi også dine oplysninger til at lave intern statistik og skabe overblik for leder

    Ud over de oplysninger, du selv har givet til sagen, kan vi få brug for at indhente flere oplysninger. Disse oplysninger kan for eksempel være fra Folkeregistret, SKAT eller sundhedsfaglige personer.

    Dine oplysninger gemmes i sikre it-systemer hos os og hos eksterne leverandører.

    Som hovedregel beholder vi dine oplysninger i systemerne i fem år efter, din sag er afsluttet. Der kan dog være særlige sager, hvor vi beholder oplysningerne længere, for eksempel vielsesattester.

    Oplysningerne slettes herefter fra vores it-systemer.

    Vi videregiver som udgangspunkt ikke dine oplysninger uden dit samtykke.

    Der er dog situationer, hvor det følger af lovgivningen, at vi er forpligtede til at videregive oplysningerne til andre offentlige myndigheder, institutioner, systemleverandører og eksterne fagpersoner.

    Vi videregiver udvalgte oplysninger til for eksempel

    • Ankestyrelsen
    • Danmarks arkiv
    • ATP
    • Beskæftigelsesministeriet
    • Udbetaling Danmark
    • SKAT
    • Kommunens tandpleje

    Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger findes i lovgivningen om databeskyttelse. Der er primært tale om:

    • databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk 1, litra e
    • databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk 2. litra f
    • databeskyttelseslovens § 8, stk 1 og stk 2 samt § 11, stk 1
    • retssikkerhedslovens § 11
    • forvaltningslovens § 28 og 29

    Offentlig myndighed

    Som offentlig myndighed må vi registrere og behandle personoplysninger, når det er nødvendigt som led i vores arbejde som myndighed.

    Samtykke

    Der kan i enkelte tilfælde være behov for at indhente dit samtykke til at registrere og behandle dine personoplysninger.

    Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig

    • Du har ret til at se de oplysninger, som vi behandler om dig (indsigtsret)
    • Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet eller slettet (berigtigelse)
    • Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger
    • Hvis behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af et samtykke, kan du til enhver tid tilbagekalde dit samtykke
    • Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover stadig opbevare oplysningerne
    • Du har i visse tilfælde ret til at flytte dine oplysninger til en anden dataansvarlig (eller selv modtage dine personoplysninger i et format, der er let at læse)
    • Du har ved vores første henvendelse til dig ret til at få at vide, om det er et lovkrav eller i henhold til en kontrakt, du skal give os dine personoplysninger. Du har også ret til at få at vide, hvad konsekvenserne er ved ikke at gøre det

    Hvis du er utilfreds med måden, vi behandler dine personoplysninger på, kan du klage til Datatilsynet. Vi opfordrer til, at du altid først kontakter den relevante afdeling i kommunen, hvis du har problemer eller spørgsmål.

    Du kan finde oplysninger om hvordan du klager på Datatilsynets hjemmeside

    Kontakt

    Hvis du har spørgsmål eller indsigelser til vores behandling af dine personoplysninger, for eksempel i forbindelse med sagsbehandling eller afgørelser, er du altid velkommen til at kontakte Borgerservice.

    Hvis du har spørgsmål til kommunens generelle behandling af personoplysninger, kan du kontakte kommunens databeskyttelsesrådgiver.

    Kontakt Databeskyttelsesrådgiveren

    Kontakt

    Borgerservice

    Mandag-Tirsdag
    08:30 - 15:00

    Torsdag
    08:30 - 17:00

    Fredag
    08:30 - 12:00

    Telefon: 87 53 50 00