Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

I Syddjurs lærer vi sammen

Syddjurs Kommunes dagtilbud er med i projekt "Vi lærer sammen". Det skal styrke børnenes ordforråd, evne til at sætte ord på egne følelser, samarbejde og opmærksomhed. Medarbejderne har været på kursus, og nu går arbejdet i gang i alle dagtilbud. 

04. mar. 2025

Indhold

    Syddjurs Kommunes dagtilbud har indgået en 4-årig partnerskabsaftale med TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet om projektet "Vi Lærer Sammen". 

    "Vi Lærer Sammen" er en forskningsbaseret pædagogisk indsats med dokumenteret positiv effekt på børns læring. Der ses effekt uanset alder, køn og socioøkonomisk baggrund.

    Som partnerskabskommune skal Syddjurs nu implementere værktøjerne i hverdagen i dagtilbuddene. 

    Indsatsen har fokus på at styrke børns:

    •    Sproglige kompetencer, f.eks. ordforråd, fornemmelse for skrift og bogstavers lyde.

    •    Matematiske kompetencer, f.eks. forståelse for former, størrelser, mængder og tal. 

    •    Opmærksomhed, arbejdshukommelse, behovsudsættelse og vedholdenhed.

    •    Evne til at sætte ord på egne og andres følelser, at kunne samarbejde og hjælpe andre.

    Alle dagtilbud og dagplejere har fået billedmaterialer, som kan bruges i det pædagogiske arbejde med sproget. Det kan for eksempel være, når man bygger motorikbane og børnene leger og bevæger sig under, over, ved siden af og gennem forskellige redskaber. Materialet er også en inspirationskilde, når børn og voksen taler og følelser og udforsker, hvordan man gennem ansigtsudtryk kan se, om en person er glad, ked af det eller bange.

    I løbet af januar og februar 2025 var alle pædagogisk ansatte i den kommunale dagpleje, vuggestuer og børnehaver på kursus, hvor de lærte at bruge materialet og om tankerne bag. Nu skal medarbejderne gang med at bruge materialet og den nye viden i praksis.

    "Vi Lærer Sammen" går hånd i hånd med de nationale krav om sprogvurdering, pædagogisk læreplan og lignende, som dagplejen, vuggestuerne og børnehaverne allerede arbejder indenfor. Der er rig mulighed for, at det pædagogiske personale tilpasser indsatsen i forhold til den enkelte institution. Det kan ske ved et øget fokus på sprog, turtagninger og i det daglige omsorgsarbejde med børnene. 

    Forældrene vil gradvist blive involveret i arbejdet med "Vi lærer sammen". Der er udviklet materiale, der kan understøtte sprogarbejdet mellem børn og forældre.

    Kirstine Bille, formand for Familie-, børne- og læringsudvalget i Syddjurs Kommune siger: 

    "Det er et virkelig interessant projekt, og de positive effekter ser ud til at følge børnene op i skolealderen, hvor sprogudvikling og ordforråd jo er fundament for læsning og læring. Samtidig har projektet fokus på at styrke børnenes forhold til kammeraterne og evne til at indgå i et fællesskab. I udvalget ser vi frem til at følge projektet og dets resultater". 

    Kommunerne får blandt andet: 

    • Materialekasser til alle dagtilbud
    • Forældremateriale
    • Kompetenceudviklingskurser til personalet
    • Konsulentfaglig bistand 

    Om "Vi lærer sammen":

    TrygFondens Børneforskningscenter hører under Aarhus Universitet.

    Centeret arbejder med effektforskning om børn og unges trivsel. 

    TrygFonden har bevilget 20 millioner over de næste fem år til partnerskabet. 

    Uddrag af folderen "Vi lærer sammen" udgivet af TrygFondens Børneforskningscenter:

    Et barns perspektiv på en dag med "Vi lærer sammen" på Elverstuen

    "Isak på 3 år går på Elverstuen i børnehaven Eventyrhuset, som arbejder med "Vi lærer sammen". Isak og de andre børn sætter sig i en rundkreds sammen med Mette og Line, som er pædagoger på stuen. Mette fortæller Isak og de andre, at i dag og resten af ugen skal de lege med nogle ord for følelser og ord for former. Isak ved ikke rigtigt, hvad følelser og former betyder. Mette forklarer først, hvad følelser er for noget. Hun har nogle billeder af børn. Nogle er meget glade, andre er sure, og nogle er kede af det. Mette forklarer, at følelser er noget, man har indeni. Hun peger på et billede af en pige, der er sur. Mette siger, at man også kan sige, at hun er vred eller skuffet. Så snakker de alle sammen om, hvornår man kan blive vred eller skuffet over noget. Bagefter ser Isak og de andre børn sig i et spejl og prøver at se både vrede, triste og begejstrede ud.

    (...)

    Om eftermiddagen bliver Isak hentet af far, som hjælper ham med at få flyverdragten på, så de kan komme hjem. I garderoben hænger der billeder af de børn, som er triste, vrede og begejstrede. Far og Isak snakker om billederne, og Isak viser far, hvordan man ser ud, hvis man er rigtig vred. Mette kommer ud og fortæller far, hvordan han og Isak kan holde øje med forskellige former på vejen hjem fra børnehaven. Isak har haft en god dag i børnehaven, og han har lært en masse om følelser og former og fået styrket sin hukommelse gennem leg og samtaler med sine venner og de voksne.

    Kilde: www. childresearch.au.dk". 

    Fotos fra nogle af Syddjurs Kommunes dagtlibud, hvor materialet fra "Vi lærer sammen" er hængt op og bruges i dagligdagen. 

    Syddjurs Kommune

    Lundbergsvej 2 - 8400 Ebeltoft - Telefon 87 53 50 00 - Fax 87 52 11 36

    Vedhæftede filer

    Forskellige følelser.jpg
    Vi lærer sammen fakta .jpg
    Plakat studeres.jpg
    Materiale.jpg
    Ovenpå og nedenunder.jpg
    Kort på gulvet.jpg
    Høøøjt oppe.jpg