Gå til hovedindhold

Spørgsmål og svar om bofællesskaber

Hvordan starter man et bofælleskab? Hvad med tilladelser? Og hvad rører sig i Syddjurs? Klik ind og få svar.

Indhold

    Spørgsmål og svar

    “Jeg mangler både mennesker og et sted”
    “Jeg/vi er en flok mennesker, men mangler et sted”
    “Jeg/vi har et sted, men mangler en flok mennesker”

    På Facebook-siden BOFÆLLESSKAB DJURSLAND kan du lægge en forespørgsel eller en mulighed op til de 1000 andre interesserede mennesker, som er medlemmer af gruppen. Gruppen bruges aktivt til søgning efter steder, mennesker og muligheder.


    Derudover anbefaler vi selvfølgelig altid at deltage i Bofællesskab Djurslands månedlige arrangementer - kaffemøder og stormøder - hvor mange deltagere netop leder efter andre mennesker og steder at etablere bofællesskaber i Syddjurs.

    Se datoer for de kommende møder under netværksmøder.

    Bofællesskab Djursland - facebookgruppe

    Hvordan ejer man et bofællesskab sammen med andre?
    Der er flere måder at eje noget sammen på. Man kan f.eks. dele ejendommen i lige store dele, så hver bofælle ejer f.eks. ¼ af hele ejendommen. Man kan også dele en ejendom op i individuelle boenheder (f.eks. lejlighed a, lejlighed b og lejlighed c) og hver eje en boenhed. En tredje mulighed er at eje et areal sammen, hvorpå man etablerer privatejede boenheder (Frilands opbygning).


    Læs mere under fagfolk, hvordan en advokat kan hjælpe dig/jer med at beslutte, hvilken ejerform er mest interessant for jer og derudover også hjælpe jer med at udarbejde en samejekontrakt, som passer jeres bofællesskab.

    Forslag til Samejekontrakt

    1. Ejendomskøb
    1.1 Vi/undertegnede har med overtagelsesdag pr. xx købt ejendommen
    xx beliggende på xx
    1.2 Vi har købt ejendommen, således at hver af de undertegnede ejer xx af
    ejendommen.
    1.3 På købstidspunktet består ejendommen af xx m2 samt staldbygning på
    xx m2.
    1.4 I forbindelse med købet deles hovedbygningen i xx enheder på hver xx
    m2. Omkostningerne til ombygningen for opdeling af hovedbygningen i xx boenheder anslås til xx kroner og afholdes af os i fællesskab,
    jf. § 6.3.
    1.5 Brugsretsområderne i de xx beboelsesenheder fordeles
    således: xx
    Brugsretten til øvrige fællesarealer, såsom bygninger og udearealer, har
    samejerne i fællesskab.
    1.7 Det økonomiske grundlag for købet er følgende:
    Købesum for ejendommen: kr. xx
    Omkostninger, jf. § . 1.4: kr. xx
    I alt kr. xx
    Køb mv. finansieres således:
    Kontant indskud fra ejerne kr. xx
    Realkredit- og banklån, xx % med en løbetid på xx år, i alt kr. xx
    Ombygning (indbetales løbende): kr. xx
    I alt
    kr. xx
    1.8 I forbindelse med overtagelse af ejendommen stilles en sikkerhed på kr.
    xx pr. brugsretsområde, som er deponeret på den fælles budgetkonto.
    Derudover oprettes der en depositumkonto, hvortil hver boligenhed pr.
    xx indbetaler kr. xx. Beløbet står som sikkerhed for betalinger i henhold til
    denne kontrakt, og vil blive frigivet i forbindelse med udtræden af denne.
    1.9 Undertegnede hæfter i forbindelse med købet af ejendommen i fællesskab
    for istandsmæssige forbedringer, jf. § 1.4.

    2. Fælles løbende driftsudgifter
    2.1 Vi betaler samtlige driftsudgifter i forbindelse med ejendommen i forhold til
    vores ejerandele med mindre andet aftales, jf. § 4.1. Dette drøftes første gang
    efter en periode på 6 måneder, fra alle samejere er tilflyttet.
    2.2 Inden 1. februar hvert år udarbejdes en opgørelse over samtlige betalte
    udgifter vedrørende ejendommen i det foregående kalenderår samt en intern
    opgørelse til konstatering af, om vi hver har bidraget til disse udgifter i
    overensstemmelse med § 2.1.
    2.3 Viser det sig ved opgørelsen, at den ene af os har betalt mere end, hvad der
    i det indbyrdes forhold påhviler den pågældende, kan den pågældende kræve
    at få det overskydende beløb udbetalt kontant af de andre. Et sådant krav skal
    fremsættes skriftligt.
    Samejerne hæfter pro rata i henhold til ejerandel. Det er dog en forudsætning, at
    kravet rejses inden d. 1. april, idet refusionskravet for det forudgående
    kalenderår i modsat fald er bortfaldet.
    2.4 Alle betalinger i henhold §§ 2.1-2.3 betragtes som pligtige betalinger, jf. §
    7.5.


    3 Salg og pantsætning
    3.1 Ingen af os er berettiget til at pantsætte eller sælge sin ejerandel i
    ejendommen, med mindre procedurerne for salg (jf. relevante paragraffer) og
    væsentlige beslutninger (jf. § 4.2) overholdes.
    Dette salgs- og pantsætningsforbud tinglyses servitutstiftende på ejendommen.

    4 Beslutninger
    4.1 Samtlige beslutninger af kontraktlig karakter vedrørende ejendommen og
    dens benyttelse skal træffes enstemmigt, og samejet tegnes i forhold til
    tredjemand af os alle i forening.
    4.2 Væsentlige beslutninger (defineret som udgifter til ejendommen fra kr. xx
    og derover, samt beslutninger, der kan have påvirkning, være til gene
    eller drage resterende bofæller til ansvar) træffes i flerstemmighed med
    minimum én repræsentant fra hvert brugsretsområde til stede.
    4.3 Dog kan vi hver især træffe uvæsentlige beslutninger samt bestille
    uopsættelige og nødvendige reparationer.
    4.4 Vi forpligter os til at afholde fællesmøder, hvor beslutninger vedrørende
    ejendommen kan træffes.
    4.5 I forhold til tredjemand hæfter vi solidarisk for fællesskabets forpligtelser,
    mens vi i indbyrdes forhold hæfter pro rata i henhold til ejerandele
    (forholdsmæssigt).


    5 Vedligeholdelse
    5.1 Bygningsarbejder relateret til kloakering, vand, varme, solvarme, el samt
    udvendig vedligeholdelse og udskiftning af vinduer betales af os alle i forhold til
    vore ejerandele. Såfremt arbejderne skyldes culpøs eller bevidst adfærd fra en
    ejerne, eller en som ejeren er ansvarlig for, dækkes skaderne af den pågældende
    ejer. Såfremt skaden er forsikringsdækket, dækker den ansvarlige ejer selvrisiko
    og præmiestigninger der måtte komme som følge af skaden.
    5.2 Vedligeholdelse indvendigt i henholdsvis Havmøllevej 7 betales af de, der har
    brugsretsområdet, med mindre andet aftales i 5-årsplanen, jf. § 5.4.
    5.3 Vi opretter en opsparing og indbetaler hver måned et beløb, hvis størrelse til
    enhver tid skal være tilstrækkeligt til at dække alle nødvendige
    vedligeholdelsesudgifter til fællesarealer og fælles faciliteter af enhver art, og
    hvorfra disse udgifter afholdes. Betalingerne er pligtige i henhold til § 2.4.
    5.4 En gang om året udarbejder/reviderer vi en 5-årig vedligeholdelsesplan for
    fællesarealer og fælles faciliteter af enhver art.
    Vedligeholdelsesplanen vil fastsætte minimumsstandard for udførelse af arbejder
    på ejendommen, såvel indvendigt som udvendigt.
    5.5 Inden 1. februar hvert år udarbejdes en opgørelse over opsparingens beløb.
    5.6 Viser det sig ved opgørelsen, at fællesopsparingens beløb langt overskrider
    de forventede udgifter forbundet med indeværendes års vedligeholdelsesplan,
    kan mindre summer tilbagebetales til de fire ejere.
    5.7 I forbindelse med salg af ejerandel tilbagebetales andel af den fælles
    opsparing ikke.


    6 Forbedringer
    6.1 Hvis vi foretager forbedringer, herunder om- og tilbygninger, skal det
    besluttes i enstemmighed på fællesmøder (jf. § 4.4 samt § 4.1), om udgifter
    afholdes af de, der har brugsretsområdet, eller af os alle i fællesskab.
    6.2 Vi er berettiget til at foretage forbedringer inde i eget brugsretsområde, når
    forbedringerne udføres forsvarligt og hensigtsmæssigt. Inden forbedringer
    udføres, skal de anmeldes til et fællesmøde, jf. § 4.4).
    6.3 Vi er forpligtet til at forelægge udvendige forbedringer af de områder, hvor til
    vi har brugsretsområdet, til godkendelse på et fællesmøde før udførelsen, og de,
    der har brugsretsområdet, er alene ansvarlige for, at forbedringen er forsvarlig
    og lovlig.
    Såfremt der er arbejder, der ikke er udført korrekt, hæfter den ansvarlige ejer for
    udgiften til udbedring, hvis der i forbindelse med arbejdets bestilling og/eller
    udførelse er udvist culpa.

    7. Opsigelse og eksklusion.
    7.1 Enhver af os er berettiget til at opsige denne overenskomst med 6 måneders
    skriftligt varsel til ophør pr. den første i en måned.
    7.2 Opsigelsen skal enten sendes ved anbefalet brev/mail til de andre eller
    afleveres personligt, således at de andre kvitterer for modtagelsen med deres
    underskrifter på en enslydende kopi eller ved besvarelse af mail.
    7.3 Vi er enige om, at opsigelsesdagen er enten datoen for modtagelsen af det
    anbefalede brev eller datoen for kvitteringen for modtagelsen på den enslydende
    kopi.
    7.4 En samejer kan ekskluderes, såfremt vedkommende har gjort sig skyldig i
    væsentlig misligholdelse af sine forpligtelser i henhold til nærværende
    overenskomst.
    7.5 Særskilt fremhæves, at eksklusion kan finde sted, såfremt en samejer er i
    restance med pligtige betalinger af enhver art, og restancerne ikke berigtiges
    senest 8 dage efter at skriftligt påkrav er kommet frem til vedkommende.
    Påkravet skal sendes ved anbefalet brev eller afleveres personligt mod
    kvittering.

    8. Vurdering
    8.1 I tilfælde af opsigelse er enhver af os – og dermed både den part, som
    sælger, og de, som bliver i samejet, berettiget til at lade hele ejendommen
    vurdere af en eller to ejendomsmæglere, som i mangel af enighed udpeges af
    formanden for den lokale kredsbestyrelse for Dansk Ejendomsmæglerforening.
    8.2 Hvis en af os ønsker det og giver skriftlig meddelelse herom til den anden
    senest 7 dage efter opsigelsesdagen, jfr. § 7.3, skal der som vurderingsmænd
    udpeges to statsautoriserede ejendomsmæglere, som herefter skal vurdere
    ejendommen uafhængigt af hinanden.
    8.3 Vurderingsmanden skal snarest muligt, og inden 7 hverdage efter
    udpegelsen, have udleveret en kopi af denne overenskomst samt alt relevant
    materiale til brug for vurderingen af ejendommen. Den der har begæret vurdering
    er ansvarlig for, at det fornødne materiale fremsendes til vurderingsmanden.
    8.4 Hvis blot én af os ønsker det, skal vurderingsmanden sørge for, at der inden
    vurderingsmandens besigtigelse bliver udfærdiget tilstandsrapport, hvor
    udbedringsomkostningerne vedrørende de enkelte mangler er angivet, og
    vurderingen skal foretages ud fra den forudsætning, at køber overtager
    ejendommen med de mangler, der måtte være angivet i tilstandsrapporten.
    8.5 Vurderingsmanden skal ved anbefalet brev indkalde os alle til
    vurderingsforretningen med mindst 5 dages varsel regnet fra afsendelsesdagen.
    Senest 14 dage efter vurderingsforretningen, skal vurderingsmanden ved
    anbefalet brev sende hver af os et eksemplar af vurderingen. Parterne kan efter
    udpegelse af vurderingsmand, aftale at indkaldelse til vurderingsforretning og
    fremsendelse af vurderingen kan ske pr. mail.
    8.6 Vurderingsmanden skal ansætte ejendommens kontantværdi ved et salg på
    sædvanlige vilkår ved en salgsperiode på ca. 6 måneder og med en
    overtagelsesdag fastsat til sædvanlig tid herefter. Vurderingsmanden skal
    desuden opgøre ejendommens friværdi før handelsomkostninger ved fra
    kontantværdien at trække kursværdien af de indestående lån.
    8.7 Hvis vi anvender to vurderingsmænd, skal friværdien opgøres på basis af
    gennemsnittet af de to vurderinger.
    8.8 Omkostningerne ved vurdering af ejendommen, herunder evt. udgifter til
    tilstandsrapport, skal betales af os alle i forhold til ejerandel.
    Forinden vurderingen iværksættes, indhentes pris for denne og hver af ejerne
    indbetaler deres andel.

    9. Køberet/anvisningsret
    9.1 Når vurderingen foreligger, har vi hver især ret til at overtage de andres andel
    af ejendommen mod at overtage samtlige prioriteter og betale de andres
    forholdsmæssige andel af friværdien - eller modtage de andres
    forholdsmæssige andel af en eventuel negativ friværdi - opgjort i
    overensstemmelse med bestemmelserne i § 8.6 og § 8.7.
    9.2 Vi har endvidere ret til at anvise en køber til de andres andel af ejendommen
    på de vilkår, som er anført i stk. 1.
    Det er en betingelse for overdragelsen til køber, der ikke i forvejen er en del af
    dennes kontrakt, at køberen kan godkendes af de tilbageværende parter i
    kontrakten.
    Såfremt der gøres indsigelse mod køber, skal indsigelserne være saglige,
    vedrøre adfærdsmæssige eller økonomiske forhold og kunne dokumenteres eller
    underbygges. Hvis ikke dette kan fremføres, vil køber være at betragte som
    godkendt. Vi er hver især berettiget til at anmode en eventuel køber om, at
    fremvise sin seneste skattemæssige årsopgørelse, inden der træffes beslutning
    om godkendelse af køber.
    9.3 Ønsker den ene af os at gøre brug af denne køberet/anvisningsret, skal det
    skriftlig meddeles de andre senest 5 måneder efter den anbefalede afsendelse
    af ejendomsmæglerens vurdering. I tilfælde af to vurderinger regnes fristen fra
    den seneste afsendelse.
    9.4 Hvis vi alle rettidigt har gjort brug af køberetten/anvisningsretten i
    overensstemmelse med § 9.1-9.3, skal der holdes en indbyrdes auktion efter
    reglerne i § 10.
    9.5 Hvis ingen af os rettidigt har gjort brug af køberetten/anvisningsretten i
    overensstemmelse med § 9.1-9.3, kan enhver af os på alles vegne sætte hele
    ejendommen til salg ved en ejendomsmægler efter reglerne nedenfor i § 12.

    10. Intern auktion
    10.1 Ønsker vi alle at gøre brug af køberetten/anvisningsretten efter § 9, er
    enhver af os berettiget til på alles vegne at anmode formanden for Danske
    Boligadvokater om at udpege en praktiserende advokat i vort område til at holde
    en auktion, hvor vi kan byde på ejendommen.
    10.2 Advokaten fastsætter tidspunktet for auktionen og indkalder os med mindst
    8 dages varsel - regnet fra afsendelsesdagen - pr. anbefalet brev eller jf. § 16.1.
    10.3 Advokaten fastsætter selv vilkårene for auktionen, herunder størrelsen af
    mindste overbud. Budgivningen skal ske med udgangspunkt i ejendommens
    friværdi, og mindstebuddet skal være den friværdi, som vi alle ønskede at
    overtage ejendommen til.
    10.4 Ved auktionen fortsætter vi med at byde, indtil den ene af os er
    højestbydende, og derefter gennemfører advokaten handelen i
    overensstemmelse med vilkårene i § 12.
    10.5 I forbindelse med et salg efter bestemmelser i denne paragraf, er
    advokaten berettiget til på sælgerens vegne at underskrive samtlige dokumenter
    i forbindelse med salget.
    10.6 Omkostningerne i forbindelse med auktionen betales forholdsmæssigt af
    os alle.
    Forinden vurderingen iværksættes, indhentes pris for denne og hver af ejerne
    indbetaler deres andel.

    11. Skøde
    11.1 Når det i henhold til bestemmelser i § 9 og § 10 er blevet bestemt, at en af
    os overtager hele ejendommen eller at tredjemand overtager de andres andel,
    skal der udfærdiges sædvanligt skøde.
    11.2 Som overtagelsesdag fastsættes - i mangel af anden aftale - den dag, hvor
    samejet ophører, jfr. § 7.1, og der udfærdiges sædvanlig refusionsopgørelse, hvis
    saldo betales kontant.
    11.3 Samtlige udgifter vedrørende ejendommen frem til overtagelsesdagen,
    herunder udgifterne til el, vand og varme, deles mellem os forholdsmæssigt, og
    det gælder uanset, om kun den ene af os bor i ejendommen i den pågældende
    periode.
    11.4 Sælgerens forholdsmæssige andel af friværdien - også en eventuel negativ
    friværdi - skal reguleres med eventuelle mellemværender i henhold til § 1.7, § 2
    og § 5, og betales kontant pr. overtagelsesdagen, jfr. dog § 11.5
    11.5 Et positivt kontantbeløb til sælger opgjort efter § 11.4 deponeres senest pr.
    overtagelsesdagen på en konto i sælgerens navn på vilkår, at beløbet først kan
    frigives til sælgeren, når der foreligger tinglyst anmærkningsfrit, endeligt skøde.
    11.6 Den resterende købesum berigtiges ved overtagelse af sælgerens andel af
    den på ejendommen tinglyste pantegæld, og handelen skal – ud over købers
    betaling af købesummen - være betinget af, at panthaverne kan godkende
    køberen som enedebitor på lånene, således at sælgeren frigøres for sin
    hæftelse.
    11.7 Samtlige omkostninger i forbindelse med handelen, herunder
    tinglysningsafgift, advokat- honorar, betales forholdsmæssigt.

    12. Salg til tredjemand
    12.1 Hvis ejendommen sættes til salg ved ejendomsmægler, jfr. § 9.5, forpligter
    vi os alle til at acceptere et salg af ejendommen på de vilkår, der er fastsat ved
    vurderingen (gennemsnittet af de to vurderinger), dog tidligst med overtagelse
    pr. den dag, samejet ophører, jfr. § 7.1.
    12.2 Er ejendommen ikke solgt inden tre måneder efter at den blev udbudt til
    salg, er ejendomsmægleren berettiget til at nedsætte prisen på baggrund af de
    aktuelle markedsforhold. Ejendomsmægleren skal give os meddelelse herom
    ved anbefalet brev. Enhver af os er i så fald berettiget til at gøre køberet eller
    anvisningsret gældende på basis af den nedsatte pris efter reglerne i § 9.1 og
    9.2., som det beskrives i § 9.3 – blot bemærkes, at fristen i så tilfælde er nedsat
    til to måneder.
    Hvis vi alle rettidigt har gjort brug af køberetten/anvisningsretten, skal der holdes
    en indbyrdes auktion efter reglerne i § 10.
    12.3 Hvis ingen af os rettidigt gør køberetten/anvisningsretten gældende, er vi
    alle forpligtet til at acceptere et salg til den nedsatte pris.
    12.4 Enhver af os er berettiget til – uanset § 3.1. - på de andres vegne at
    underskrive samtlige dokumenter i forbindelse med salget, herunder
    kommissionsaftale, købsaftale, pantebreve og skøde.
    12.5 Samtlige udgifter vedrørende ejendommen - herunder udgifterne til el, vand
    og varme - frem til den dag, hvor ejendommen overtages af køber, deles
    forholdsmæssigt mellem os. Hvis den ene af os bebor ejendommen alene i en
    periode efter opsigelsesfristens udløb, jfr. § 7.1, skal den pågældende betale
    samtlige udgifter til el, vand og varme i denne periode.
    12.6 Nettoprovenuet i forbindelse med salget skal fordeles forholdsmæssigt
    mellem os, hvorefter det reguleres med eventuelle indbyrdes mellemværender i
    henhold til § 1.7, § 2 og § 5.
    12.7 Hvis der på det tidspunkt, hvor nettoprovenuet kan afregnes, findes gæld,
    som vi alle hæfter for, skal denne gæld indfries forlods af nettoprovenuet.

    13 Dødsfald
    13.1 Ved dødsfald af én af parterne i de xx par, som tilsammen tegner
    samejet, overdrages samejet til den af parterne som efter deres egen eller
    myndighedernes bestemmelse får retten til boligen.
    13.2 Ved dødsfald af begge parterne i et par, som tilsammen tegner en xx af
    samejet, betragtes dødsfaldet som en opsigelse efter paragraf 7.1 og i
    forbindelse med opløsning af samejet gælder samtlige bestemmelser i denne
    overenskomst.

    14 Ophævelse af samliv
    14.1 Ved ophævelse af samliv mellem ægtefæller eller samlevere, der har haft
    fælles brugsretsområde er den af parterne, som efter deres egen eller
    myndighedernes bestemmelse får retten til boligen, berettiget til at fortsætte
    medlemskab og beboelse af brugsretsområdet, samt får ret/pligt til at overtage
    ejeranparten fra den anden part.
    14.2 De personer, der er registreret som samejere, hæfter uanset fraflytning, ved
    samlivsophævelse for alle forpligtelser overfor foreningen - herunder boligafgift -
    indtil beslutning efter nærværende bestemmelses første stykke er truffet.

    15 Udlån og udlejning
    15.1 Udlån til familie og venner i perioder under xx dage kræver ikke
    tilladelse. Udlån til familie og venner i mere end xx dage betragtes som en
    væsentlig beslutning og skal godkendes flerstemmigt på et fællesmøde.
    15.2. Udlejning til tredjemand i enhver tidsperiode skal vedtages på fællesmødet
    i enstemmighed.
    15.3 I forbindelse med udleje i perioder på over xx uger skal der udfærdiges
    en lejekontrakt, hvor lejer forpligter sig til at overtage arbejdsopgaver og
    vedligehold relaterede til det lejede
    15.4 I forbindelse med udleje i perioder på over xx uger forpligter ejer
    med brugsret til det udlejede, sig til at opretholde sine forpligtelser over
    for fællesskabet (møder, kontraktlige beslutninger osv.)

    16. Tinglysning
    16.1 Vi er enige om at tinglyse denne overenskomst for så vidt angår § 3.

    17. Meddelelser
    17.1 Enhver skriftlig meddelelse fra den ene af os til de andre i henhold til denne
    overenskomst skal, for at være gyldig, enten a) sendes pr. e-mail eller b)
    afleveres personligt, således at de andre kvitterer for modtagelsen elektronisk
    eller på en enslydende kopi.

    18. Ændringer
    18.1 Denne samejekontrakt kan ændres i det omfang, vi bliver enige om det.
    Ændringer er dog kun gyldige, hvis de fremgår af en ny skriftlig samejekontrakt
    eller et tillæg til denne, og kun hvis tillægget er forsynet med dato og vore
    personlige underskrifter.
    18.2 Denne samejekontrakt – og eventuelle tillæg til den – opretter vi i fire
    enslydende eksemplarer, og vi er enige om, at vi hver især opbevarer vort
    eksemplarer på hensigtsmæssig måde, da vi er bekendt med, at
    samejekontrakten kan blive et afgørende dokument.

    19. Værneting
    19.1 Ved uoverensstemmelser vedrørende denne aftale, som vi ikke kan løse i
    mindelighed eller ved mediation, skal tvister løses i henhold til dansk ret og ved
    Retten i Aarhus.

    Underskrifter og dato:

    Hvilke økonomiske støttemuligheder tilbyder Syddjurs Kommune?

    Syddjurs Kommune yder tilskud til nystartede bofællesskaber i form af tilskud til udvendige bygningsforbedringer på 25- 33 % af udgifterne til istandsættelse af klimaskærm, dvs. nyt tag, nye vinduer og døre, istandsættelse af facade mv., samt til utidssvarende sanitære forhold, dvs. renovering af toilet og bad, som ikke lever på til nutidens standard. Endelig kan der ydes tilskud til energiforbedringer, der fremgår af en energiforbedringsrapport. Syddjurs Kommune kan også give tilskud til nedrivning af boliger og funktionstømte erhvervsbygninger, f.eks. overflødiggjorte stalde og lader. Tilskud til nedrivning udgør 50 %, dog maks. 100.000 kr. 

    Der kan ikke ydes tilskud til arbejder der er igangsat. Kontakt derfor kommunen inden I går i gang, eller send en mail til alsh@syddjurs.dk.

    Læs mere om tilskudsmuligheder og ansøgningsprocedure på syddjurs.dk/landsbyfornyelsespulje

    Landzone, byggetilladelse, opdeling af hus i flere boenheder etc.

    Syddjurs Kommune hjælper gerne med en forhåndsdialog om mulighederne for at omdanne eksisterende ejendomme til bofællesskaber, inden I køber, og hvordan I efterfølgende søger om tilladelse.


    Kontakt Syddjurs Kommune Byggeri på syddjurs@syddjurs.dk og anmod om en 'forhåndsdialog' eller log ind på Byg & Miljø-portalen og indsend en 'planmæssig forespørgsel'.


    Læs mere hvordan du får hjælp inden du ansøger her: Byg og Miljø (bygogmiljoe.dk)

    Hvem og hvornår har man brug for hvad?

    Rådgivere om byggeri: En arkitekt, en konstruktør og/eller en bygningsingeniør kan rådgive dig i forhold til mulighederne for at bygge om og til en eksisterende ejendom. De kan også hjælpe dig senere i processen med at udarbejde tegninger til brug for byggeansøgning og myndighedsgodkendelse. Særligt regler omkring brand kan være vanskelige at gennemskue.

    Rådgivere om økonomi: Kontakt din bankrådgiver og få vedkommende til at lave en analyse af din/jeres økonomiske situation og lånemuligheder. Én ting er at rejse finansiering til at købe et hus - en anden er at finde økonomi til en eventuel renovering. Tag ikke nødvendigvis et nej fra banken for et nej. Giv ikke op. Forsøg igen. Undersøg om andre banker og realkreditinstitutter kunne være mere imødekommende i forhold til dine/jeres planer. 

    Rådgivere om jura: Kontakt en advokat og få hjælp til at udarbejde en samejekontrakt og råd og vejledning til, hvilken ejerform der er mest fordelagtig for jer.

    Rådgivere om bygningernes tilstand: Kontakt en tømrer og få vedkommende til at gennemgå bygningen for at få et realistisk bud på, hvor meget arbejde der kræves og hvad et overslag på arbejdet ville koste. Herefter kan I lave et overblik over, hvor meget I selv kan lave, og i hvor høj grad I får brug for fagfolks hjælp og arbejdstimer.

    At bo sammen og dele bolig, materialer, køkkenhave og så videre kræver gode, sociale aftaler. Samtalerne kan ikke påbegyndes for tidligt i etableringsprocessen og involverer typisk snakke om:

    • Beboernes forventninger til sig selv og hinanden i fællesskabet
    • Rammer for beslutningsprocesser og mandat
    • Struktur for og hyppighed af f.eks. fællesmøder, arbejdsdage, fællesspisninger
    • Beslutninger om hvad og hvor meget, der deles og hvad, som er privat
    • Håb og drømme for et fælles liv


    I Syddjurs findes mange forskellige bo- og leve-fællesskaber, hvor man kan søge inspiration: Andelssamfundet Friland, Grobund, bofællesskaber på landejendomme (se kontaktpersoner under punkt 9) etc.

    At starte et nyt bofællesskab kan være en længerevarende proces - især hvis du ikke kender området eller har et netværk i lokalområdet i forvejen. Det kan derfor være en god idé at starte ud med at leje en bolig først - enten som individ eller sammen med den gruppe af mennesker, som du gerne vil bo med. Herfra kan du/I udforske området, opsøge lokalbefolkningen etc. og finde ud af, om du vil bo kystnært, i skoven, på landet eller indenfor byzone.

    Som nytilflytter til Syddjurs Kommune modtager du en tilflytterpakke med rabatbilletter til diverse oplevelser og aktiviteter, så du kan lære dit nye lokalområde at kende. Derudover foregår der fællesspisninger og arrangementer for tilflyttere rundt omkring i landsbyerne og i Ebeltoft.

    Læs mere på https://www.syddjurs.dk/da/borger/tilflytter/ om de konkrete tilbud til tilflyttere.

    Frilandsby projekt - Omdannelse af overflødiggjorte landbrugsbygninger til bofællesskaber. Konkret case i samarbejde med Landsbyfællesskabet Østdjurs. Projektet løber over 3 år og skal gerne udfordrer planlovens landzonebestemmelser, der begrænser antallet af boliger i det åbne land og muligheden for udstykninger i selvstændige boenheder.

    Seniorbofællesskab i Feldballe - Et samarbejde med landsbyen om at etablere et seniorbofællesskab, dvs. 50+ uden hjemmeboende børn, som skal sikre, at landsbyens aktive ældre kan blive boende i landsbyen og fortsat være en del af det sociale fællesskab og samtidig frigøre boliger til nye børnefamilier.

    Andelsbofællesskab Kløver Parken i Thorsager - 16 nye andelsboliger ønskes opført med tilhørende fællesfaciliteter. Syddjurs Kommune ejer jorden, der bliver udbudt til salg i efteråret 2023. Den oprindelige gård kan jf. lokalplanen bruges som fælleshus for et bofællesskab.

    Bofællesskabet Thorskær i Thorsager - På den gamle købmands grund midt i byen opføres 8 boliger som et bofællesskab med fælleshus og fælles jord. En ny lokalplan er under udarbejdelse.

    Projektet udvikles af Tegnestuen Arken. 

    Egsmark Bakker - Bofællesskab udviklet af FABULAS. 20 nye rækkehuse opføres som bofællesskab med mulighed for fælles faciliteter.

    Tegnestuen Arken - Thorskær
    Fabulas - Egsmark Bakker

    Ålykke - Et bofællesskab på en landejendom nord for Ebeltoft bestående af seks personer.

    Kontaktperson: Nanna Vibe Spejlborg Juelsbo, Telefon 25782805

     

    Andelssamfundet Friland

    E-mail: sekretaer@friland.org

     

    Grobund

    E-mail: kontakt@grobund.org

     

    Bofællesskab.dk - En oversigt over bofællesskaber i Danmark

    E-mail: info@bofaellesskab.dk 


    Derudover anbefaler vi bogen  ‘Bo-fælles-skab - Håndbog for kollektiver, bygge- og bofællesskaber’.  Skrevet af Jacob Rønne Rask og Helena Reumert Gjerding.

    Bogen er et slags opslagsværk med inspiration fra allerede etablerede bofællesskaber og en samling af gode inputs til etablering af nye bofællesskaber.

     

    Friland
    Grobund
    Bofællesskab.dk

    Deltag i de månedlige kaffemøder og stormøder, som Syddjurs Kommune arrangerer for alle, som er interesserede i at bo i bofællesskab i Syddjurs Kommune. Her kan du møde andre interesserede borgere, kommende tilflyttere, allerede etablerede bofællesskaber og fagfolk.

    Find datoen for de kommende møder og læs mere om netværksmøderne i link herunder.

    Kommende netværksmøder

    Kontakt

    Kultur og Fritid

    Mandag-Tirsdag
    10:00 - 15:00

    Torsdag
    10:00 - 17:00

    Fredag
    10:00 - 12:00

    Lundbergsvej 2
    8400 Ebeltoft

    Telefon: 87 53 50 00

    E-mail: kulturogfritid@syddjurs.dk