VITAS er et digitalt og brugervenligt ansøgningssystem for virksomhedsrettede tilbud og registrering af
IGU-forløb. Derved erstattes udvekslingen af blanketter ved anmodning om oprettelse af en løntilskudsstilling,
et virksomhedspraktikforløb, tilskud til et voksenlærlingeforløb eller etablering af et fleksjob.
Jobcentrene kan endvidere gennemføre bevillinger af mentor og hjælpemidler til borgere i virksomhedspraktik
eller løntilskud samt bevilling af mentor, hjælpemidler og personlig assistance til borgere i ordinær
beskæftigelse, herunder fleksjob.
Det er let og enkelt at starte en ansøgning i VITAS, og virksomheden bliver hjulpet igennem processen trin
for trin. Oplysninger om virksomheden, der kan trækkes fra eksterne registre udfyldes i forvejen, og VITAS
advarer undervejs, hvis der mangler angivelse af vigtige oplysninger, eller hvis de indtastede oplysninger
giver belæg for afvisning af jobcentret.
Når ansøgningen er udfyldt, skal den godkendes af en medarbejderrepræsentant i virksomheden, og VITAS understøtter flere måder, hvorpå virksomheden kan få underskriften tilknyttet ansøgningen.
Ved oprettelse af en ny ansøgning, skal følgende kendes på forhånd:
- Navn, e-mail og telefonnummer på den ansvarlige kontaktperson på praktikstedet.
- Navn og eventuelt e-mail og telefonnummer på den tillidsrepræsentant /medarbejderrepræsentant, der skal godkende ansøgningen efter dig ved virksomhedspraktik og løntilskud.
- CPR-nummer på personen, der starter i forløbet, hvis virksomheden selv har fundet vedkommende
(øremærket ansøgning).
Ved anmodning om forlængelse skal det nye sluttidspunkt kendes på forhånd, og hvis forløbet afbrydes før tid, skal der laves et ophør i VITAS.
VITAS erstatter alle blanketter om løntilskudsstillinger, virksomhedspraktikforløb, voksenlærlingeforløb og fleksjob, og som udgangspunkt også blanketterne på mentor, hjælpemidler og personlig
assistance.
VITAS samler alle virksomhedens ansøgninger, bevillinger, forlængelser og ophør ét sted. På den måde har virksomheden et samlet overblik over alle sager.
Hvis en virksomhed har problemer med en ansøgning, kan det lokale jobcenter hjælpe, og virksomheden vil i ansøgningen altid blive oplyst, hvilket jobcenter henvendelse skal ske til.
Jobcentret har via en supportfunktion i VITAS mulighed for at handle på vegne af virksomheden, hvis der opstår problemer med ansøgningen.
Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Landssupporten, som har åbent fra 8-12 alle hverdage, på telefon: 70 25 89 25.