Styrelsesvedtægt
Her kan du læse om de generelle bestemmelser for den overordnede styrelse i Syddjurs Kommune.
Den nyeste styrelsesvedtægt blev godkendt af byrådet den 7. december 2021 og er gældende fra 1. januar 2022.
Styrelsesvedtægt for Syddjurs Kommune
§ 1. Syddjurs Byråd består af 27 medlemmer.
Stk. 2. Byrådet vælger en borgmester og en første og anden viceborgmester, jf. § 6 i lov om kommunernes styrelse (i det følgende kaldet styrelsesloven).
§ 2. De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af byrådets møder fastsættes i byrådets forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen), jf. styrelseslovens § 2, stk. 4.
§ 3. De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med byrådets møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens § 8 og § 30.
§ 4. Som øverste daglig leder af kommunens samlede administration varetager borgmesteren de funktioner, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Stk. 2. Borgmesteren drager herunder omsorg for, at der om sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden byrådet træffer beslutning i sagen.
Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødvendig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.
§ 5. Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af ministeriet og byrådet fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for byrådet.
§ 6. Følgende udvalg nedsættes:
1. Økonomiudvalget
2. Natur-, teknik- og miljøudvalget
3. Familie-, børne- og læringsudvalget
4. Sundheds- og ældreudvalget
5. Social- og beskæftigelsesudvalget
6. Erhvervs- og planudvalget
7. Kultur-, fritids- og landdistriktsudvalget
§ 7. Hvert stående udvalg vælger selv sin formand og fastsætter selv udvalgets eventuelle forretningsorden. Formanden er i enhver henseende undergivet udvalgets beslutninger. Udvalgene udøver deres virksomhed i møder. Udvalgene er beslutningsdygtige, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle beslutninger træffes ved stemmeflertal.
§ 8. Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der forhandles med dette udvalg inden iværksættelsen, også selvom borgmesteren ikke måtte have indkaldt udvalgene til samlet drøftelse efter styrelseslovens § 31 a.
§ 9. De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til byrådet gennem økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
§ 10. Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget, samt af 6 af byrådets øvrige medlemmer.
Stk. 2. Økonomiudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af udvalgets anliggender, herunder anliggender, der vedrører kommunens kasse- og regnskabsvæsen og løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder, jf. styrelseslovens § 18, § 20, § 21, § 22 og § 23 samt lovens kapitel V.
Stk. 3. Økonomiudvalget varetager byrådets opgaver efter restaurationslovgivningen.
Stk. 4. Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk. 5. Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver.
Udvalget har desuden ansvaret for udarbejdelse af plan -og udviklingsstrategi samt udarbejdelse af kommuneplanen.
Udvalget fastlægger herunder de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægnings- og erhvervsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til byrådet om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges byrådet til beslutning.
Stk. 6. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af
- køb, salg og pantsætning af fast ejendom
- optagelse af lån og påtagelse af garantiforpligtigelser
- leje- og leasingaftaler, som kan sidestilles med en kommunal anlægsopgave, jf. § 41 i styrelsesloven
- beredskab
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 7. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
Stk. 8. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jf. styrelseslovens § 42.
Stk. 9. Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.
§ 11. Økonomiudvalget fastsætter regler om
- indberetninger fra den kommunale administration med henblik på udvalgets udøvelse af budget- og bevillingskontrol, jf. § 12
- i hvilket omfang kommunens værdier skal forsikres
- samordning af kommunens indkøbsfunktioner
§ 12. Økonomiudvalget fører tilsyn med
- at forvaltningen af økonomiske midler sker i overensstemmelse med byrådets beslutninger og i øvrigt på forsvarlig måde
- at forvaltningen af kommunens kasser og kommunens regnskabsføring er forsvarlig
- at de på årsbudgettet meddelte bevillinger og rådighedsbeløb samt de ved særlig beslutning bevilgede beløb ikke overskrides uden byrådets samtykke
- at kommunens arkivalier opbevares på betryggende måde
- løn- og ansættelsesforhold for personale i selvejende institutioner, jf. styrelseslovens § 67.
§ 13. Natur-, teknik- og miljøudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det tekniske og miljømæssige område samt på ejendoms- og arealanvendelsesområdet, herunder opgaver vedrørende
- veje og trafik herunder kollektiv trafik, havne, hyrevogne mv.
- myndighedsopgaver i forhold til forsyning, herunder spildevand, grundvandsbeskyttelse, varme- og vandforsyning, klima og energi
- natur og miljø, herunder vurderinger af virkninger på miljøet (VVM), strategisk miljøvurdering, affald og øvrige relaterede natur- og miljøopgaver, herunder i forhold til vandløb, virksomheder, landbrug, jordforurening og affald
- bygge- og boligforhold, herunder byggemodning
- ejendomme, herunder ansvar for vedligeholdelse, energistyring og forbrug
- udlejning og bortforpagtning af kommunens ejendomme og arealer
- samarbejde med private og selvejende institutioner indenfor udvalgets område og borgerinddragelse på udvalgets område
- styring i forhold til den samlede bygningsmasse til kommunale anvendelsesformål, herunder leje og forpagtning af bygninger.
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 3. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
Stk. 4. Udvalget varetager drift og vedligeholdelse af rekreative områder og alle kommunale bygninger, arealer og anlæg Stk. 5. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om
- målsætninger, sektorplaner og lokalplaner inden for udvalgets område i samarbejde med økonomiudvalget, herunder på de områder, som er nævnt i stk. 2
- takster for forsyningsvirksomheder.
- Bygnings- og energipolitik
§ 14. Familie-, børne- og læringsudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner (0-18 år) på børne- og ungeområdet efter lovgivningen på det sociale område.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på familie-, skole- og dagtilbudsområdet, herunder opgaver vedrørende
- folkeskolen
- dagtilbud
- ungdomsskolen
- sundhedspleje
- pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR)
- familieområdet
- den familierettede integrationsindsats og integrationsindsatsen for unge under 18 år
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om skoleudbygningsplaner og andre sektorplaner inden for det undervisningsmæssige og dagtilbudsmæssige område i samarbejde med økonomiudvalget.
Stk. 5. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
§ 15. Sundheds- og ældreudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner over 18 år på sundheds- og omsorgsområdet.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens sundheds- og omsorgsmæssige opgaver vedrørende personer over 18 år, herunder:
- hjemmehjælp, hjemmepleje, hjælpemidler og boligændringer
- ældreboliger, plejeboliger, dagcentre og madservice
- opgaver vedrørende kommunens private og selvejende institutioner som byrådet har indgået overenskomst med inden for udvalgets område
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 4. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende:
- kommunal tandpleje
- kommunelæge
- sundhed og genoptræning
- generelle sundhedsfremmende tiltag i samarbejde med andre relevante fagudvalg
Stk. 5. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med økonomiudvalget.
Stk. 6. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
§ 16. Social- og beskæftigelsesudvalget består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget træffer afgørelse i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner over 18 år på socialområdet og i sager om ydelser m.v. til enkeltpersoner på beskæftigelsesområdet.
Stk. 3. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på social- og beskæftigelsesområdet, herunder opgaver vedrørende
- voksenhandicapområdet
- området for psykisk syge
- forebyggelses- og misbrugsområdet
- sociale pensioner
- opgaver vedrørende kommunens sociale institutioner og private og selvejende institutioner som byrådet har indgået overenskomst med inden for udvalgets område.
- beskæftigelsesplan
- beskæftigelsesfremme og jobcenter
- løntilskud, aktivering og beskæftigelsesfremmende foranstaltninger
- sygedagpenge og revalidering
- den arbejdsmarkedsrettede indsats i forbindelse med integration
- ungdommens uddannelsesvejledning / den kommunale ungeindsats
- samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 4. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om udbygningsplaner og andre sektorplaner inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget.
Stk. 5. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
§ 17. Erhvervs- og planudvalget består af 5 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver inden for erhvervs- og planlægningsområdet på følgende områder
- erhvervsudvikling
- erhvervsservice
- erhvervsfremme
- turismefremme
- destinationsudvikling
- kommuneplantillæg
- lokalplaner
- tværgående udviklingsplaner
- helhedsplaner for byer og landsbyer
- administration af kommune- og lokalplaner
- byggeri- og landzone administration
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 3. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
§ 18. Kultur-, fritids- og landdistriktsudvalget består af 5 medlemmer
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver inden for kultur-, fritids- og landdistriktsområdet på følgende områder:
- fritidsforanstaltninger
- biblioteksvæsen
- idræt
- folkeoplysningsvirksomhed
- museumsforhold
- kulturskole, herunder musikskolevirksomhed og andre musikaktiviteter
- teater og biografforhold, spillesteder, kultur- og forsamlingshuse
- kulturaktiviteter
- frivilligt socialt arbejde
- landdistriktsudvikling
- udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme til foreninger mv.
- samarbejde med private og selvejende institutioner indenfor udvalgets område
- borgerinddragelse på udvalgets område, herunder inddragelse af relevante råd og nævn
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om:
- sektorplaner inden for fritids- og kulturområdet i samarbejde med økonomiudvalget
- regler for udlån og udleje af lokaler i de under udvalgets område henlagte lokaler.
Stk. 4. Udvalget varetager bygge- og anlægsopgaver inden for udvalgets område, herunder programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag og projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder i overensstemmelse med kommunens vedtagne bygnings- og energipolitik.
§ 19. Der etableres en borgerrådgiverfunktion, der refererer direkte til Byrådet.
Stk. 2. Borgerrådgiverfunktionen skal yde vejledning og rådgivning til borgerne inden for de af Byrådet fastsatte rammer herfor og skal bistå Byrådet med dettes tilsyn med kommunens administration.
Stk. 3. Borgerrådgiverens opgaver og kompetence fastsættes i vedtægten for en borgerrådgiverfunktion i Syddjurs Kommune, som godkendes af Byrådet.
§ 20. Byrådsmedlemmernes og borgmesterens vederlag er fastsat af ministeriet i den til enhver tid gældende bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale erhverv, jf. styrelseslovens § 16, § 16 a-f og § 34, stk. 1.
Stk. 2. Af viceborgmestrene er det alene første viceborgmester, der oppebærer vederlag.
Stk. 3. For medlemskab af økonomiudvalg og stående udvalg kan byrådet beslutte udvalgsvederlag, jf. styrelseslovens § 16, stk. 2, og vederlagsbekendtgørelsen.
Stk. 4. Vederlagene til formænd for stående udvalg i nærværende styrelsesvedtægts § 21 fastsættes efter styrelseslovens § 16, stk. 7, og vederlagsbekendtgørelsen.
§ 21. Formanden for Natur-, teknik- og miljøudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 25 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Formanden for Familie-, børne- og læringsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 25 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Formanden for Sundheds- og ældreudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 25 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 4. Formanden for Social- og beskæftigelsesudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 25 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 5. Formanden for Erhvervs- og planudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 25 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 6. Formanden for Kultur-, fritids- og landdistriktsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 25 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 7. Formanden for Børn- og Ungeudvalget, der nedsættes efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, oppebærer et vederlag, der udgør 6 % af borgmesterens vederlag.
Næstformanden for Børn- og Ungeudvalget oppebærer et vederlag svarende til 4 % af borgmestervederlaget, medmindre Byrådet træffer anden beslutning herom.
Stk. 8. Den i stk. 1-7 nævnte vederlæggelse til formanden ophører med udgangen af den måned, hvor formanden fratræder formandshvervet.
§ 22. Et udvalgsmedlem, herunder næstformand, der på grund af formandens fravær er konstitueret som formand for et udvalg i en periode på mindst 2 uger, modtager i funktionsperioden vederlag svarende til formandens vederlag, jf. foranstående § 21, stk. 1-7, og styrelseslovens § 16, stk. 7, samt vederlagsbekendtgørelsen, dog beregnet forholdsmæssigt for den pågældende periode.
Stk. 2. Funktionsvederlag kan højst oppebæres i en uafbrudt periode på 9 måneder.
§ 23. Denne vedtægt trådte i kraft den 1. januar 2010 ved byrådets vedtagelse i møder den 25. marts 2010 og 29. april 2010. Vedtægten er senere ændret.
Stk. 2. Forslag om ændringer i vedtægten skal undergives to behandlinger i byrådet med mindst 6 dages mellemrum. Tilsynsmyndigheden skal ifølge styrelseslovens § 2, stk. 3, underrettes om de vedtagne ændringer.
Ændring af § 20, stk. 1, blev vedtaget i byrådets møder den 31. oktober 2013 og 28. november 2013.
Ændring af § 18, stk. 1-3, § 19, stk. 6, og § 21, stk. 2, blev vedtaget i byrådets møder den 25. januar 2017 og 31. januar 2017.
Ændring af §§ 2, 4, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 21 blev vedtaget i byrådets møder den 28. februar og 21. marts 2018 med virkning fra 1.
januar 2018.
Ændring af §§ 6, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 og 21 blev vedtaget i byrådets møder den 29. november 2021 og 7. december 2021 med virkning fra 1. januar 2022.
Ledelsessekretariatet
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00