Samtykke, databehandling og klager
Det generelle samtykke til Tandplejen, håndtering af persondata, utilsigtede hændelser og klagevejledning
Hver eneste dag er mange mennesker i kontakt med den kommunale tandpleje.
Herunder kan du læse hvordan vi behandler dit samtykke og dine data og hvordan du forholder dig hvis du har været udsat for en utilsigtet hændelse eller ønsker at klage over Tandplejen
Vi skal have din accept, inden vi behandler dit barn. Det hedder samtykke.
Med henblik på at sikre et godt samarbejde med børn og forældre samt en rationel og smidig arbejdsgang for Syddjurs Kommunale Tandpleje arbejder tandplejen ud fra Sundheds- og Ældreministeriets Bekendtgørelse om samtykke til behandling af børn og unge ved den kommunale tandpleje og sundhedsplejerske.
Den kommunale tandpleje kan uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver:
- Indkalde børn i klassen til undersøgelse.
- Foretage undersøgelser uden brug af røntgen.
- Give mundhygiejneinstruktion.
- Foretage afpudsning og tandrensning.
Generelt samtykke
Tandplejen kan på baggrund af et generelt, udtrykkeligt samtykke fra forældrene gennemføre flourbehandlinger og røntgenundersøgelser.
Tandplejen vil indhente det generelle samtykke ved dit barns første besøg.
(At samtykke gives generelt til behandlinger betyder, at forældrene samtykker til at få foretaget f.eks. fluorpensling af tænder før første behandling og samtidig samtykker til nødvendige efterfølgende fluoridbehandlinger.)
1. Behandling med flourid
Fluoridbehandlinger, der anvendes for at undgå huller i at opstå og/eller medvirke til at standse udviklingen af huller i tænderne.
Hvis der ikke foretages fluoridbehandling af tænder på børn i høj risiko for at få huller eller har begyndende huller, vil udviklingen af huller fortsætte.
Der er ingen risiko for komplikationer.
Der findes forskellige fluoridbehandlingsmetoder, så det er meget få børn, der ikke kan behandles med fluorid.
2. Undersøgelse med røntgen
Røntgenundersøgelser, der anvendes som hjælpemiddel ved tandundersøgelser og til kontrol af sygdomsudvikling mv.
Hvis der ikke tages røntgenbilleder ved behov, vil der være huller eller andet der ikke opdages. Der er ingen risiko for komplikationer.
Den anvendte røntgendosis til et lille røntgenbillede svarer til ca. 1/5 af den gennemsnitlige baggrundsdosis på en dag. Et oversigtsbillede af alle tænder svarer til en dags baggrundsstråling.
Der vurderes ikke at være særlige bivirkninger eller komplikationer forbundet med disse behandlinger for et sundt og rask barn, men bliver undersøgelser og det forbyggende arbejde ikke udført, kan konsekvensen være forringet tandsundhed.
Ovennævnte behandlinger udføres af autoriserede tandlæger og tandplejere eller uddelegeres til uddannede og erfarne klinikassistenter.
Det generelle samtykke kan på ethvert tidspunkt tilbagekaldes.
Øvrige behandlinger
Tandplejen skal indhente samtykke til alle øvrige tandbehandlinger.
Der skal gives en fyldestgørende og forståelig information, før samtykke gives af forældrene til behandlingen.
Når børnene bliver 15 år, har de selv retten til at acceptere eventuel behandling.
Når Tandplejen modtager personoplysninger om dig, er vi forpligtet til at informere om vores behandling af dine oplysninger. Vi skal også oplyse dig om, at du har visse rettigheder, når vi har registreret dine oplysninger.
I denne orienteringsskrivelse kan du bl.a. læse om, hvilke personoplysninger vi behandler, hvad vi skal bruge oplysningerne til, hvem oplysningerne eventuelt videregives til, hvor længe vi opbevarer dem, og hvilke rettigheder du har.
Oplysningerne er alene til orientering. Du behøver ikke at foretage dig noget, og du mister ingen rettigheder ved ikke at læse oplysningerne.
Hvorfor har vi brug for dine personoplysninger?
Formålet med at behandle dine/dit barns personoplysninger er at kunne tilbyde dig og/eller dit barn den bedste og mest sikre behandling samt at kunne komme i kontakt med dig/jer.
Oplysningerne bliver også brugt til statistiske og videnskabelige undersøgelser i Syddjurs Kommune og bl.a. i Sundhedsstyrelsen.
Hvilke personoplysninger behandler vi om dig?
Hvad enten Tandplejen selv indhenter oplysninger eller vi modtager dem fra dig, bliver oplysningerne gemt i vores journalsystemer Solteq Tand, Romexis, OnyxCeph og 3Shape Ortho System.
De registrerede personoplysninger kan eksempelvis være:
Almindelige personoplysninger:
- Navn
- Privatadresse
- E-mailadresse
- Privat telefonnummer
- Familieforhold, herunder forældremyndighed
Derudover behandler Tandplejen følgende oplysninger, som hører under kategorien følsomme og fortrolige oplysninger:
- CPR nummer
- Helbredsoplysninger
Hvor stammer personoplysningerne fra?
Ud over de oplysninger, du selv har givet til tandplejen, indhenter Tandplejen oplysninger fra offentlige registre såsom Folkeregistret og det fælles medicinkort.
I særlige tilfælde kan der indhentes oplysninger fra egen læge eller sygehus
Tandplejen indhenter kun oplysninger, der er relevante.
Hvem kan vi give personoplysningerne videre til?
Tandplejen videregiver kun dine/dit barns journaloplysninger til anden tandlæge, læge eller hospital, hvis du har givet dit konkrete samtykke til det.
Tandstatus indberettes anonymt til Sundhedsstyrelsen hvert år af statistiske årsager.
Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Din/dit barns tandjournal (alle oplysninger) skal i henhold til Journalføringsbekendtgørelsen opbevares i mindst 10 år efter du/dit barn er udmeldt af Tandplejen.
Dine rettigheder
Indsigt
Du har ret til at få indsigt i, hvilke oplysninger Tandplejen har om dig/dit barn.
Du kan henvende dig skriftligt til Tandplejen via digital post.
Der vil være til stor hjælp, hvis din henvendelse er så præcis som mulig.
Sletning
Du kan i sjældne tilfælde have ret til at få oplysninger om dig slettet. Du skal anmode Tandplejen om at få slettet oplysningerne, hvorefter vi tager konkret stilling til din anmodning.
Berigtigelse
Du har ret til at få berigtiget faktuelt forkerte oplysninger om dig.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for vores behandling af oplysninger er bl.a.:
- Sundhedsloven
- Journalføringsbekendtgørelsen
Derudover findes lovhjemlen i databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, art. 9, stk. 2 og databeskyttelsesloven.
Aktindsigt
Det bemærkes, at Syddjurs Kommune er forpligtet til at udlevere oplysninger, herunder eventuelle personoplysninger efter reglerne om aktindsigt i forvaltningsloven, offentlighedsloven og miljøoplysningsloven.
Syddjurs Kommune er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger
Syddjurs Kommune er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi har modtaget om dig. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.
Syddjurs Kommune
Lundbergsvej 2
8400 Ebeltoft
Mail: syddjurs@syddjurs.dk
Telefon: 87 53 50 00
CVR: 29 18 99 78
Syddjurs Kommunens Databeskyttelsesrådgiver
Hvis du har spørgsmål til dine rettigheder i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på tlf. 87 53 58 62 eller mail dbr@syddjurs.dk.
Mails med personoplysninger kan sendes sikkert til Databeskyttelsesrådgiveren via Digital post på Borger.dk
Klage
Hvis du er utilfreds med måden, vi behandler dine personoplysninger på, kan du klage til Datatilsynet.
Hjælp os med at lære, hvis noget går galt
Langt de fleste undersøgelser og behandlinger i Tandplejen forløber som de skal, men nogle gange sker der hændelser eller fejl, hvor en patient bliver skadet eller udsat for en risiko for skade.
Det er vigtigt at kende til sådanne hændelser eller fejl. Tandplejen kan lære af dem og undgå, at andre bliver udsat for det samme.
Det er både patienter, pårørende og fagpersoner, som kan rapportere disse hændelser.
Hvad er en utilsigtet hændelse?
En rettesnor for at genkende en utilsigtet hændelse er tanken eller følelsen: ’Det her gik ikke som forventet. En patient er kommet til skade eller har været i risiko for at blive skadet. Det må ikke ske igen’.
Det er vigtigt at bide mærke i ordet ’utilsigtet’. Ordet siger, at det ikke var meningen, at det skulle være gået sådan.
Hvad kan du rapportere?
Som patient eller pårørende kan du rapportere utilsigtede hændelser, der er sket på sygehuse, på plejehjem, i hjemmeplejen hos den praktiserende læge, tandlæge eller alle andre steder i sundhedsvæsenet.
Hvordan rapporterer du?
På Styrelsen for patientsikkerheds hjemmeside er der et skema, hvor du skriver din rapport. I skemaet er der en vejledning. På siden kan du ligeledes læse om, hvad der så videre sker med din rapport
I de tilfælde opfordrer vi til, at du i første omgang retter henvendelse til personalet på din tandklinik.
Hvis der har været problemer med behandlingen hos én tandlæge, kan det være en idé at forsøge behandling hos en anden af Tandplejens tandlæger. På alle vore klinikker arbejder flere tandlæger.
Hvis du har følt dig dårligt behandlet på en klinik og ønsker at skifte til en anden klinik, kan du enten kontakte din sædvanlige klinik eller den af kommunens klinikker, du ønsker at benytte.
Der kan også være tilfælde, hvor du ønsker at rette din klage til Tandplejens leder. Det kan du gøre direkte til overtandlæge Jesper Krogh, jkro@syddjurs.dk
Klager over det kommunale serviceniveau eller personaleklager kan desuden rettes til Udvalget for sundhed, ældre og socialområdet, som er det politiske udvalg, som Tandplejen hører under. Dette kan gøres ved at kontakte Niels M. K. Diedrichsen, nmkd@syddjurs.dk som er kommunens sundheds- og ældrechef.
Endelig har du mulighed for at klage til Styrelsen for patientsikkerhed, som behandler klager over autoriserede sundhedspersoner. Se link nedenfor.
Du skal være opmærksom på, at Styrelsen for patientsikkerhed ikke tager stilling til økonomiske forhold, men alene til om tandlægen eller tandplejeren har handlet på korrekt vis i forhold til fagets normer for god behandling. Erstatning skal søges ved Patienterstatningen. Se link nedenfor.
Tandplejens leder kan vejlede dig yderligere, hvis du ønsker at benytte disse klagemuligheder.
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00