Hvad skal du være opmærksom på?

Særlige regler for regnvand til tøjvask og toiletskyl

Ønsker du at opsamle og genanvende dit regnvand til fx tøjvask og toiletskyl, skal du være opmærksom på, at der gælder særlige regler

Der skal bl.a. installeres et separat rørsystem til regnvandet, som sikrer, at det ikke får kontakt med drikkevandssystemet. I vejledningen "Rørcenter-anvisning 003, Brug af regnvand, 4. udgave", udgivet af Teknologisk Institut, kan du læse mere om genanvendelse om regnvand og regler for genanvendelse.

Anlæg til opsamling af regnvand fra tage til brug for toiletskyl og tøjvask, skal udføres i overensstemmelse med gældende Rørcenter-anvisning udarbejdet af Teknologisk Institut (Brug af regnvand til wc-skyl og vaskemaskiner i boliger, rørcenter-anvisning 003), jf. § 5, stk. 2 i bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg.

Der må ikke ske opsamling af regnvand fra følgende tagflader; Tage med ny bitumenbelægning, græs-, mos- og stråtage, kobbertage og kobbertagrender samt asbestholdige tage, da de er uegnede til etableringen af opsamlingsanlæg.

Efter anlægget er etableret, skal tegninger af de tekniske installationer (vandinstallation og afløbsinstallation) samt en underskrevet erklæring om, at installationerne er lovligt udført, fremsendes til Syddjurs Kommune samt til det vandværk, som forsyner boligen med vand.

Det er grundejers ansvar, at gældende lovgivning og rørcenter-anvisning overholdes.

Er der spørgsmål omkring betaling for spildevandsafledning, skal ejer kontakte AquaDjurs A/S inden anlægget etableres. Jf. rørcenter-anvisningen vil det som udgangspunkt kræves, at der er installeret et tilstrækkeligt antal vandmålere på systemet. Som minimum skal der således installeres én måler, der registrerer den drikkevandsmængde, der bruges til efterfyldning, og én måler der registrerer mængden af vand fra tanken til wc og tøjvask.

Der må ikke anvendes regnvand i;

• institutioner og bygninger med offentlig adgang,
  • hospitaler, samt plejehjem og andre institutioner for særligt følsomme grupper.
  • Produktion af fødevarer.

Opsamling af regnvand til vanding af haven i overjordiske beholdere er tilladt, dog ikke fra tage med ny bitumenbelægning, græs-, mos- og stråtage, kobbertage og kobbertagrender samt asbestholdige tage, da de er uegnede til etableringen af opsamlingsanlæg.

Ved nedgravning af beholderen skal der søges tilladelse hertil via Byg og Miljø.

Har du spørgsmål til ovenstående, kan du kontakte Syddjurs Kommunes Miljøafdeling på mailen herunder.

Miljø og Klima

Mandag-Onsdag