Kontakt
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Herunder kan du læse om de seks kompetencer under Klar til læring. Kompetencebeskrivelserne er venligst udlånt af Hedensted Kommune.
At børnene:
At selv kunne klare de daglige gøremål:
Det 0-2 årige barn er naturligt styret af sine behov. Når barnet bliver mødt og får opfyldt sine grundlæggende behov som f.eks. kontakt, omsorg, mad, søvn og stimulation bedst muligt, bliver det gradvis og i begrænset omfang, i stand til at begynde at udsætte sine behov lidt f.eks. vente på at maden kommer på bordet.
Det spæde barns grundlæggende behov skal opfyldes umiddelbart og kontinuerligt. Det er vigtigt at barnets behov for kontakt, kærlig omsorg, mad, søvn, pleje og stimulation opfyldes, da det er forudsætningen for, at det udvikler sig sundt og godt.
Det er vigtigt, at forældrene sætter ord på barnets ønsker/følelser, så barnets føler sig mødt.
Eksempler til forældre ved 0-1 år:
Eksempler til forældre ved 1-2 år:
Det er vigtigt at forældrene viser ro og tålmodighed, så det kan præge barnet og prøver ikke blive stresset af barnets gråd.
En spisesituation:
Vi holder samling, og børnene får at vide, at de skal finde deres madpakker og sætte sig ind til bordet.
Børnene gør som de får besked på, de sætter sig. Så fortæller den voksne, at de skal lægge deres hænder på lårene og vente på, at de sidste kommer ind til bordet.
Nogle børn gør det, mens andre har svært ved at forstå, at de ikke skal spise deres mad lige med det samme. De nye der lige er startet i børnehaven, ved ikke helt, hvad de skal endnu. De får hjælp af de børn der godt ved at de skal vente med at spise, så på den måde lærer børnene at hjælpe hinanden og tage hensyn.
For at det skal lykkes, har børnene brug for, at reglerne overholdes kontinuerligt, og at de voksne er vedholdende. På den måde kan børn lære at udsætte deres egne behov - at alting ikke kun drejer sig om dem, men at vi er et fællesskab, hvor vi tager hensyn til hinanden og venter på hinanden.
Eksempler på opgaver, normer og kommunikation, som kan trænes/øves:
Nu bruges de gode omgangsformer og omgangstone selvstændigt, og fleksibelt, og kan bringes i spil i forskellige kontekster fx i fodboldklubben, klassefesten mv.
Her udfordres, redefineres og specialiseres de tillærte gode omgangsformer og omgangstone, hvilket fører til at de unge får ejerskab.
Ørene lytter, øjnene studerer og søger kontakt og samspil. Hænder og munden undersøger og danner indtryk.
Det sunde naturlige barn vil undersøge alt hvad det møder og skal vedvarende stimuleres inden for nærmeste udviklingszone. f.eks. via kontakt, dialog, rim, remser, sang, studere små bøger, naturen m.v.
Vi har fundet en regnorm under en stamme ved insekthotellet.
Jeg tager den i hånden og viser den til Valdemar (18 mdr.)
Han er nysgerrig, og siger ”Erg”. Han kigger skiftevis på mig og på ormen. Han prikker forsigtigt på ormen og trækker hurtigt hånden til sig igen. Han siger sin lyd og prikker igen. Jeg kan se Valdemar er nysgerrig, og jeg spørger om han vil holde ormen. Jeg forsøger at lægge den i hans hånd. Den bliver der i kort tid, men så trækker han hånden til sig. Jeg tager ormen i hånden og den ormer sig rundt.
Valdemar er meget optaget af dette og til sidst rækker han ud efter ormen. Han får den og holder den mellem fingrene. Han siger igen og igen lyden ”Erg”. Han nulrer ormen mellem fingrene og pludselig bliver den til to stykker. Det ene stykke har han i hånden og det andet falder ned på Valdemars ben.
Det stykke i hånden bevæger sig, det andet ligger helt stille. Jeg siger til Valdemar ”hovnugikormen i stykker.” Han er helt fordybet i at kigge på de to stykker og beholder længe det ene stykke i hånden.
Når barnet viser interesse for et emne, er det vigtigt at sætte sig ned og lytte og spørge mere ind til interessen. For eksempel hvis der bages boller i køkkenet er det alle sanser der skal i spil, når barnet viser interesse. Forklare hvad gæren gør, lade barnet røre ved dejen, smage på den, og så videre. Hvis der bliver slået græs, så lade barnet gå med rundt, snakke om hvorfor græsset er blevet langt, hvor tingene kommer fra og lade snakken udvikle sig efter hvor barnet ønsker, at den bevæger sig hen. Hvis de finder nogle sten på vejen, så sætte sig ned og snakke om formen, farven osv.
Nysgerrighed for søskendeforhold. Barnet søger gennem sin nysgerrighed at finde ud af hvor grænserne går hos sine større søskende. Hvis jeg gør sådan og sådan, hvordan reagerer den store så.
Nysgerrighed på de sociale relationer, hvor det er vigtigt som forældre, at gå og støtte og udvide disse kompetencer hos sit barn. Forklare den yngste hvorfor den store reagerer, som han/hun gør, når den yngste gør sådan og sådan. Og være med til at udvikle forholdene.
En morgen da barnet kommer hen i børnehaven vil han gerne ud og lege.
Han er ikke mere end lige kommet udenfor før han ser en stor bille kravle om bag en sten og gemme sig.
Drengen undrer sig over hvor billen blev af og vælger derfor at flytte stenen for at lede efter den. Bag stenen finder han billen sammen med andre former for ”små kravl” og han, pædagogen og de andre børn der er kommet til, får sig nu en god snak om hvilke andre slags dyr/kryb/kravl, der lever i skovbunden bag/under stenene.
Ved aftensmaden fortæller barnet ivrigt om disse kryb/kravl og efter maden viser barnet glad og stolt sine forældre hvilke dyr det var, i en bog barnet selv fandt frem.
Nysgerrigheden er særligt rettet mod sociale relationer mere end det er indholdet i en leg. Konflikthåndtering vil ofte være et dagligt punkt i løbet af skoledagen.
Robusthed hos det spæde og lille barn opstår, når det bliver mødt af rolige robuste voksne, som kan håndtere barnets følelser, trøste og guide så barnet lærer at verden er et trygt sted, og at der er hjælper at hente, når noget er svært.
Det spæde og lille barn virker tryg og kan trøstes af få kendte voksne.
Det lille barn kan ligge på maven, når det er vågent. Vigtigt, forældre opmuntrer barnet til udholdenhed, ved at motivere barnet til at fortsætte legen. Det kan gøres ved at I selv ligger nede på gulvet og er som et spejl for barnet. Brug allerede nu sproget til at anerkende og motivere.
Som forældre er det vigtigt allerede fra barnet er spædt, at fortælle barnet, hvad du gør, f.eks. skifte barnet, putte barnet i tøjet, lægge det på legetæppet. Brug sproget også fordi barnet gennem sproget kan høre at mor og far er trygge i situationen.
Tåler og trives i fremmede omgivelser, når der er kendte voksne til stede.
Kan klare små og passende ændringer og udfordringer i hverdagen, f.eks. ny kost, at skulle have børstet tænder, at tåle et nej, gøre små ting selv, vente lidt, nye mennesker i omgivelserne osv.
Lad være med at gøre tingene for barnet, men sammen med barnet, så barnet tåler frustrationen, sammen med at mor eller far opmuntrer undervejs.
Giv barnet lov til at fordybe sig i legen uden at afbryde.
At barnet spejles og opmuntres til igen og igen at afprøve nye færdigheder og udfordringer, som at slå til legetøj- samle det op- smide det nedputte i - eksperimentere med. Arbejde med kroppen- trille - krybe – kravle - gå.
Stimulere/motivere til at komme over forhindringer. Barnet skal aktiveres frem for at få løsninger serveret.
Det er vigtigt, at det skal være sjovt, selv om det er frustrerende.
Eksempler til forældre ved 0-1 år:
Eksempler til forældre ved 1-2 år:
Husk øvelse gør mester.
Forældre og barn sidder sammen og leger. Barnet fordyber sig i legen og forældrene forlader ubevidst legen til fordel for et praktisk gøremål med tanken om at "barnet leger jo godt nu".
Ubevidst viser man nu barnet at det er ok at stoppe legen og vedholdenheden er brudt.
Lad børnene hjælpe med en lille del af tilberedning af maden, evt. skrælle gulerødder. Benævne handlinger så børnene får fornemmelse af hvor langt vi er i opgaven
Ved toiletbesøg: Opmuntre barnet til at sidde på potte/toilettet lidt længere evt ved hjælp af at synge og læse.
Vaske hænder sammen med barnet og vise og deltage i sæbe på, gnubbe/skrubbe, skylle og tørre, evt. understøtte med "vaskehænder-sangen".
Ved spisning: Vente på at fad/skåle kommer rundt på bordet. Opmuntre til at smage på nye ting, tage to stk. frugt ad gangen, lave mange gentagelser, benævne alle handlinger så barnet fornemmer hvor langt vi er i processen.
Holde bordskik: Øve vedholdenhed, fællesskab/samvær, hygge.
Forældrene er den gode rollemodel, ved selv at blive siddende ved bordet med koncentration om familiens måltid, være med til at skabe god atmosfære, hvor familiemedlemmer fx skiftes til at fortælle. På denne måde øver børnehavebarnet vedholdenhed i et forventeligt tidsrum.
Ea får et sjippetov af sin mor. Lillebror får en pistol og går straks i gang med at skyde. Ea bliver gal, fordi hun ikke kan finde ud af det og taler ikke til mor de næste timer. Senere på dagen siger mor: "Det er kun dig selv, der kan lære dig at sjippe i sjippetov. Du bliver nødt til at øve dig for at lære det."
Dagen efter tager Ea på eget initiativ sjippetovet frem. Hun går i gang med at øve sig. Hun er meget vedholdende og øver sig længe. Mor støtter aktiviteten ved at sætte sig ud og kigge på , at Ea sjipper. Ea kan mærke, at hun bliver bedre. Hun glæder sig nu til at tage sjippetovet med til legetøjsdag i børnehaven.
Inddrag barnet i husopgaver, som I kan lave sammen og sørge for, at de bliver gjort så færdige som muligt, inden der er nye aktiviteter. Fx Indkøb, hvor barnet skal finde bestemte varer. Havearbejde, hvor barnet har småopgaver. Oprydning af eget værelse, fodre kæledyr, osv. Ikke som straf, men for at signalere, at man er fælles om opgaverne i hjemmet, og ikke alle aktiviteter kan være lystbetonede, men man må gerne gøre det sjovt, hvis man kan.
Bakke op om, at hjemmearbejde fra skole, skal laves som aftalt med skolen. Fx den daglige læsning, hvor man kan sætte sig med barnet og vise, at man tager sig tid til at gøre det færdigt, da det er vigtigt. Hvis man er usikker på, om man presser sit barn urimeligt, bør man tage en snak med læreren.
Inddrag barnet i selvstændige husopgaver og forlang at de bliver gjort færdige, inden der er nye aktiviteter. Fx støvsugning, oprydning af eget værelse, osv. Ikke som straf, men for at signalere, at man er fælles om opgaverne i hjemmet, og ikke alle aktiviteter kan være lystbetonede.
Bakke op om at hjemmearbejde fra skole laves, som aftalt med skolen. Så barnet får trænet de faglige ting, men også lærer at blive ved med en opgave inden for rimelighedens grænser. Hvis man er usikker på, om man presser sit barn urimeligt, bør man tage en snak med læreren.
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Tak for din feedback
Tak for din feedback
0
250
Vi vil gerne gøre oplevelsen endnu bedre, så vi vil sætte pris på at du sætter lidt flere ord på din besvarelse.
Tak fordi du hjælper os med at forbedre brugeroplevelsen på Syddjurs.dk