Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at gennemføre en sprogvurdering af alle børn i aldersgruppen fra 3 år til barnets skolestart, der ikke er optaget i et dagtilbud.
Dansksprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og som har behov for sprogstimulering, skal modtage sprogstimulering. Sprogstimuleringen kan ske for inden for de fysiske rammer af et dagtilbud. Tosprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og som har behov for sprogstimulering, skal optages i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen. Med tosprogede børn menes børn, som har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund lærer dansk.
Forældrene kan vælge, om de vil have udført sprogvurderingen af deres barn i hjemmet eller i nærmeste dagtilbud. Sprogvurderingen udføres af en pædagog fra Specialpædagogisk Team. Denne person er gennemgående hos alle hjemmebørn i kommunen. Hvis barnet har behov for en særlig- eller fokuseret sprogindsats, som ikke kan opfyldes af forældrene, orienteres de om lovgivningen på området, og tale- hørekonsulenten i PPR kontaktes. Pædagogen fra Specialpædagogisk Team vejleder forældrene og formidler evt. kontakt til et relevant dagtilbud. Samtidig ydes vejledning til det dagtilbudspersonale, som på baggrund af sprogvurderingen skal iværksætte sprogstimulering.
Udover den direkte sprogstimulering vil barnet udvikle andre kompetencer ved deltagelse i et dagtilbud. Desuden vil forældrene komme i kontakt med et kvalificeret personale, som kan vejlede om og følge barnets udvikling. Dette kan bl.a. have positiv betydning for tosprogede eller udsatte familier. De enkelte forældre og dermed de kompetencer og ressourcer, der findes i barnets netværk må udnyttes optimalt. Det er derfor vigtigt, at tosprogede forældre inddrages i udførelsen af sprogvurderingen.