Leverandørkrav for private daginstitutioner i Syddjurs Kommune 2021
Leverandørkrav godkendt af Byrådet den 25. august 2021. Ikrafttrædelse med virkning fra den 1. januar 2022
Private leverandører kan efter §19 stk 5 i lov om dag-, fritids-, og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) oprette og drive private daginstitutioner med kommunalt tilskud for børn i alderen 26 uger til skolestart.
Kommunalbestyrelsen i Syddjurs Kommune er forpligtet til at godkende og offentliggøre et sæt kriterier, som præciserer de regler, der er gældende for godkendelse af private daginstitutioner beliggende i Syddjurs Kommune.
En privat institution, der opfylder lovgivningens og Syddjurs Kommunes leverandørkrav, har krav på godkendelse. Godkendelsen kan efterfølgende tilbagekaldes, hvis privatinstitutionen ikke længere lever op til lovgivningen eller Syddjurs Kommunes krav til private daginstitutioner.
1.1 Indledning
Private leverandører skal generelt efterleve de samme love, regler og rammer som kommunale dagtilbud. Forskellen er primært, at det private dagtilbud har nogle andre frihedsgrader end kommunale dagtilbud. Det gælder i forhold til opkrævning af forældrebetaling, som kan
overstige 25% i privatinstitutioner, samt i forhold til anvendelse af et eventuelt overskud og formue.
Desuden er et privat dagtilbud ikke underlagt den kommunale pladsanvisning.
1.2 Der er tre typer af private institutioner
I Syddjurs Kommune er det muligt at blive godkendt som en af følgende tre typer institutioner.
- Privat vuggestue (26 uger – 2 år 11 måneder).
- Privat børnehave (3 år til skolestart – den 1. i den måned barnet fylder 3 år).
- Privat daginstitution (26 uger – skolestart).
Private leverandører, der ønsker at oprette og drive daginstitution i Syddjurs Kommune er forpligtet til selv at sikre sig, at de overholder og efterlever den til enhver tid gældende lovgivning for området.
Derudover skal de overholde Syddjurs Kommunes til enhver tid gældende beslutninger og regler der kan have indvirkning for dagpasningsområdet, etablering og drift af privatinstitutioner samt andet der kan påvirke områdets regulering.
2.1 Vedtægter
Privatinstitutionen skal udarbejde vedtægter for institutionens drift. Vedtægtsændringer skal altid indsendes til Syddjurs Kommune til orientering.
2.2 Tavsheds- og underretningspligt
Privatinstitutioner er underlagt de samme regler for tavsheds- og underretningspligt som de kommunale daginstitutioner.
2.3 Børneattest og straffeattest
Der skal indhentes børneattester på ansatte og frivillige, som medvirker i det daglige arbejde med børnene.
2.4 Forsikringer
Privatinstitution skal tegne alle nødvendige forsikringer for institutionen.
2.5 Tilsyn
Privatinstitutionen er forpligtet til at samarbejde med det kommunale tilsyn, så det kan foregå frit og uhindret. Syddjurs Kommune skal have fysisk adgang til privatinstitutionen og har i kraft af sin tilsynspligt mulighed for til enhver tid at aflægge besøg i privatinstitutionen, både anmeldt og uanmeldt.
Syddjurs Kommune kan kræve at se den dokumentation, som den måtte anse for nødvendig for at udøve tilsynet.
2.6 Max antal børn og normering
Max antal børn er det maksimale antal børn, som den private institution er godkendt til, og som der stilles driftsgaranti efter. Syddjurs Kommune kan ikke udbetale tilskud til flere børn pr. måned end det ansøgte max. Det ansøgte max kan ændres ved ansøgning, så længe at privatinstitutionen overholder gældende lovgivning.
Normeringen er det budgetterede antal børn, der forventes i institutionen i forbindelse med budgetlægning og den løbende drift.
2.7 Optagelse af børn
Privatinstitutionen træffer selv afgørelse om optagelse af børn i institutionen. Reglerne for optagelse af børn skal fremgå af institutionens vedtægter, som skal være offentligt tilgængelige, f.eks. via dagtilbuddets hjemmeside. De af institutionen fastsatte optagelseskriterier må ikke være i strid med almindelige retsgrundsætninger, og institutionen skal være åben for alle børn uanset race, køn, religion og politisk anskuelse. Institutionen skal også være åben for børn, der kræver en særlig indsats.
Privatinstitutionen skal føre venteliste over børn, der ønskes optaget i privatinstitutionen. Ventelisten skal være åben for alle og tilgængelig for kommunen, således at kommunen på anmodning kan få indsigt i ventelisten. Institutionen kan kun afvise børn, hvis der ikke er ledig kapacitet. Hvis privatinstitutionen afviser et barn, skal dette indberettes til kommunen med en begrundelse for afvisningen.
2.8 Overgang til tidlig SFO
Privatinstitutionen er underlagt Syddjurs Kommunes regler om overgang til tidlig SFO fra 1. april for børn, der det pågældende år skal starte i børnehaveklasse.
2.9 Evalueringer og undersøgelser
Privatinstitutionen skal deltage i undersøgelser efter samme retningslinjer som gælder for de kommunale institutioner.
2.10 Andre kriterier og retningslinjer
Nedenfor er eksempler på lovgivning på området. Listen er ikke udtømmende.
- Dagtilbudsloven.
- Forvaltningsloven og offentlighedsloven.
- Byggelovgivningen.
- Planlovens bestemmelser vedr. placering af daginstitutioner.
- Arbejdsmiljøloven (APV).
- Retssikkerhedsloven.
- Serviceloven.
- Fødevarelovgivningen.
- Alle gældende bestemmelser vedrørende hygiejne, sikkerhed m.v.
- Institutionens tilgængelighed.
- Forældreindflydelse.
Den private leverandør skal opfylde grundlæggende krav om faglig hæderlighed, herunder lovgivningens formålsbestemmelser.
Syddjurs Kommune yder ikke løbende pædagogisk rådgivning og vejledning.
3.1 Krav til ledelsen af den private institution
Der stilles krav om at minimum en i den daglige ledelse har en relevant pædagogisk uddannelse.
3.2 Krav til pædagogisk personale
Andelen af pædagogisk uddannet personale skal være over 60% (før 2022 var det 50%).
Syddjurs Kommune kan give dispensation fra stigningen i uddannelseskravet i konkrete tilfælde, såfremt pågældende institution har en god plan for at nå målet på over 60%.
3.3 Børn med særlige behov
Privatinstitutionen skal være åben for børn med behov for særlig støtte. Institutionen skal samarbejde med de relevante kommunale instanser og det pædagogiske tilsyn om de nødvendige tiltag overfor disse børn.
Privatinstitutionen kan ansøge om bevilling af støttepædagogtimer til børn hjemhørende i Syddjurs Kommune og skal følge kommunens procedure for ansøgning herom. Den private institution skal selv løfte støtteopgaven, men tildeles midler hertil.
Privatinstitutionen skal efterleve lovgivningen i forhold til sprogstimulering af tosprogede børn. Der kan søges om tilskud til sprogstimulering af tosprogede børn hos Syddjurs Kommune.
3.4 Pædagogisk dokumentation og udvikling
Den private institution skal efterleve lovgivningen om den pædagogiske praksis der blandt andet indebære nedenstående:
- Pædagogiske læreplaner.
- Børnemiljøvurdering.
- Faglige kvalitetsoplysninger.
4.1 Økonomisk hæderlighed
Private leverandører, der ønsker at oprette og drive dagtilbud i Syddjurs Kommune, skal udvise økonomisk hæderlighed. Det betyder, at en private leverandør skal være en økonomisk troværdig samarbejdspartner, der overholder sine forpligtelser i forhold til:
- At sikre sammenhæng mellem indtægter og udgifter.
- At opfylde sine forpligtelser i forhold til betaling af skatter, sociale ydelser, økonomiske udeståender i forhold til andre mv.
- At redegøre for, hvad et eventuelt overskud anvendes til (skal fremgå af privatinstitutionens vedtægter).
Kommunen hæfter ikke for et eventuelt underskud hos en privatinstitution.
4.2 Depositum
I forbindelse med ansøgning om godkendelse af en privat daginstitution skal ansøgeren stille et depositum på 30.000 kr. Beløbet tilbagebetales, når kommunen har truffet afgørelse om etablering af institutionen, uanset om privatinstitutionen godkendes eller ej.
4.3 Driftsgaranti
Grundet kommunens forsyningsforpligtelse, skal den private leverandør stille en driftsgaranti svarende til udgifterne til 1 måneds tilskud.
Beløbet beregnes som 1 måneds drifts-, bygnings- og administrationstilskud pr. barn gange det max antal børn som den private institution er godkendt til. Der skelnes mellem vuggestuebørn og børnehavebørn, idet tilskuddet er forskelligt. Dette børnetal skal fremgå af ansøgningen. Driftsgarantiens størrelse beregnes af Syddjurs Kommune.
En stillet driftsgaranti for et vuggestuebarn kan også udgøre driftsgarantien for et børnehavebarn, så længe at max antal børn ikke overskrides. Det modsatte gør sig ikke gældende.
Driftsgarantien skal stilles på anfordringsvilkår og skal godkendes af en person fra økonomi i Syddjurs Kommune.
Den stillede garanti skal til enhver tid som minimum modsvare det max antal som institutionen er godkendt til. Der kan ansøges om et andet max antal børn. Ved justering af max antal børn beregnes og fastsættes en ny driftsgaranti.
Driftsgarantien bortfalder efter 3 år.
Hvis privatinstitutionen er lukningstruet, er institutionen forpligtet til at give Syddjurs Kommune de nødvendige oplysninger – så tidligt som muligt – af hensyn til at Syddjurs Kommunes forsyningsforpligtelse.
4.4 Udbetaling af tilskud
Driftstilskuddet udbetales månedsvis primo den måned tilskuddet vedrører og reguleres i forhold til antallet af indskrevne børn.
Der kan ikke udbetales tilskud til flere børn end det max antal børn den private institution er godkendt til.
Privatinstitutionen skal meddele Syddjurs Kommune, hvilke børn der bliver optaget i og udmeldt af privatinstitutionen og hver måned indsende en liste over alle indmeldte børn til kommunen.
Senest den 3. hverdag i måneden før udbetaling af tilskuddet skal Syddjurs Kommune vide besked om børnetallet. Tilskuddet udbetales så beløbet er til rådighed på privatinstitutions konto senest primo den måned tilskuddet vedrører.
4.5 Tilskuddets sammensætning og størrelse
Syddjurs Kommune yder et tilskud til privatinstitutionen pr. barn, der er optaget i institutionen. Tilskuddet består af tre dele: driftstilskud, administrationsbidrag og bygningstilskud.
Driftstilskuddet pr. barn svarer til de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i Syddjurs Kommune (eksklusive støttepædagogudgifter) jf. Dagtilbudsloven § 36.
Administrationsbidraget & Bygningstilskuddet, er en procentdel af driftstilskuddet jf. Dagtilbudsbekendtgørelsen §15-16.
Udover administrationsbidraget yder Syddjurs Kommune ingen administrativ bistand i form af fx opkrævning af forældrebetaling, udbetaling af løn og personaleadministration m.v.
4.6 Deltidspladser
Driftstilskuddet reduceres forholdsmæssigt for deltidspladser.
Syddjurs Kommune har selv kun fuldtidspladser.
4.7 Åbningstid
For at opnå det fulde tilskud skal den private institution som minimum have en åbningstid svarende til de kommunale institutioner. Ved kortere åbningstid bliver tilskuddet tilsvarende reduceret.
4.8 Lukkedage
De private institutioner er underlagt de samme regler for lukkedage som de kommunale institutioner. Muligheden for lukkedage fritager dog ikke privatinstitutionen for pasningsforpligtelsen i forhold til de børn, der er indmeldt.
4.9 Søskende- og fripladstilskud
Børn optaget i privatinstitutioner har samme ret til søskende- og fripladstilskud som børn i kommunale institutioner. Det påhviler privatinstitutionen, at orientere og vejlede om mulighederne for tilskud.
Forældrene ansøger om søskende- og fripladstilskud til Syddjurs Kommune. Tilskuddet udbetales til den private institution der selv modregner i forældrebetalingen.
Syddjurs Kommune kan til enhver tid ændre/præcisere leverandørkravene. Leverandørkravene opdateres efter behov og vil altid erstatte og stå i stedet for tidligere leverandørkrav. Nye leverandørkrav vil også gælde for nuværende private institutioner.
Der fastsættes en passende overgangsperiode afhængigt af de vedtagne ændringer i leverandørkravene.
Syddjurs Kommunes godkendelse til at drive privatinstitutionen kan ikke videregives til anden fysisk eller juridisk person.
Hvis en privat leverandør opretter flere privatinstitutioner, skal hver privatinstitution godkendes for sig.
5.1 Ansøgningsprocedure
Private leverandører, der ønsker at opnå godkendelse af en privat daginstitution, skal overfor Syddjurs Kommune dokumentere, at de lever op til de krav, som er beskrevet i nærværende dokument samt gældende lovgivning for området.
Vedtægterne indgår som et led i Syddjurs Kommunes godkendelse, hvorfor de skal foreligge i forbindelse med ansøgning om oprettelse af privatinstitutionen.
Ansøgere må forvente, at der går op til tre måneder fra Syddjurs Kommune modtager en fyldestgørende ansøgning om godkendelse af en privat daginstitution, med alle relevante bilag, til der foreligger en afgørelse. Afgørelsen træffes af byrådet.
5.2 Endelig godkendelse
Før den endelige godkendelse af institutionen kan gives skal der foreligge virksomhedsregistreringsbevis fra Erhvervs- og selskabsstyrelsen (CVR-nr.) samt ibrugtagningstilladelse fra brandmyndighederne.
Privatinstitutionen har selv ansvaret for at indhente godkendelse fra alle relevante myndigheder.
5.3 Opsigelse
Privatinstitutionen kan skriftligt opsige aftalen med kommunen med et varsel på minimum 6 måneder til udgangen af en måned. Såfremt opsigelsen sker med et kortere varsel, vil det blive betragtet som misligholdelse af aftalen.
Lukker en private institution uden overholdelse af opsigelsesvarslet vil dette også blive betragtet som misligholdelse af aftalen.
5.4 Misligholdelse mv.
Hvis Syddjurs Kommune efter godkendelsen af institutionen vurderer, at den private leverandør misligholder eller ikke længere lever op til de nævnte krav og forpligtelser, kan kommunen standse udbetalingen af tilskuddet uden varsel. Syddjurs Kommune forbeholder sig retten til at søge erstatningsansvar i tilfælde af misligholdelse af aftalen.
5.5 Klager over Syddjurs Kommunes afgørelser
Syddjurs Kommunes afgørelse om godkendelse af private leverandører kan som udgangspunkt ikke indbringes til anden administrativ myndighed.
Klager over fastsættelse af kommunens krav og godkendelseskriterier kan rettes til kommunalbestyrelsen.
Syddjurs Kommunes afgørelse om godkendelse af en privat leverandør, som efter leverandørens opfattelse er ulovlig, kan indbringes for det kommunale tilsyn
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00