Kontaktperson for unge

Er du mellem 12 og 18 år gammel, og kunne du godt bruge en at tale med, der ikke er en af dine forældre? Så kan det være, at en kontaktperson er det rette for dig.

Der sker rigtig mange ting i ens liv, når man er ung. Du skal både jonglere skole, venner, familie, fritid og meget, meget mere. Samtidig skal du navigere i en verden, der er under konstant forandring. Det kan være overvældende for alle og somme tider kan man have brug for en, der kan rede de tråde ud som man ikke selv forstår. Det er ikke alt man kan, eller vil, dele med sin familie, og derfor kan det være rigtig rart med en kontaktperson. Det er en, der kan hjælpe dig med at forstå de ting du oplever og støtte dig.

Formålet med en kontaktperson er, at du støttes i, at du og din familie kan leve sammen på en god og tryg måde for dig. Formålet kan også være, at du støttes i at kunne klare konkrete situationer på egen hånd, eller at du sammen med kontaktpersonen finder en hensigtsmæssig måde at leve med det, der er svært.

Er du i målgruppen?

For at få en kontaktperson skal du være mellem 12 og 18 år. Derudover skal en familierådgiver have lavet en børnefaglig undersøgelse, hvor rådgiveren har vurderet, at dine eller jeres udfordringer er så svære, at der er behov for særlig støtte.

En kontaktperson kan være rigtig god hjælp for dig, der har:

  • Særlige behov for støtte og redskaber til at opnå bedre trivsel
  • Brug for voksenkontakt ud over dine forældre

Kontaktpersonen arbejder med målene i den handleplan, du og dine forældre har lavet i samarbejde med rådgiveren i Familierådgivningscentret.

Hvad kan du forvente?

En kontaktperson er en pædagogisk uddannet voksen, som mødes med dig og/eller familien enten i dit hjem, i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler eller andet sted, som er relevant for dig. Jeres snakke kan også foregå virtuel eller over telefonen hvis du hellere vil det.

Kontaktpersons opgaver kan være støtte til at:

  • Få gode morgenrutiner, hvor du står op, får morgenmad, får tøj på og er klar til at komme i gang med din dag
  • Skabe struktur på din hverdag, så du har en stabil hverdag, hvor du ved, hvad der skal ske hvornår
  • Håndtere konflikter i hjemmet og problemer med kammerater og andre i dit netværk.
  • Komme ud af relationer og miljøer, der ikke er gode for dig
  • Have god og stabil kontakt med dine forældre eller andre pårørende

Dit forløb med kontaktpersonen er inddelt efter forskellige niveauer. I bund og grund betyder det, at dit forløb afhænger af hvor meget støtte du har behov for. Det er din familierådgiver, der, sammen med dig, har styr på det.

Nedenunder kan du læse lidt om de forskellige niveauer af støtte:

Niveau 1 - omfattende støtte:

Niveau 1 er hvor du og din kontaktperson har et forløb i op til 3 måneder. I løbet af de 3 måneder er det vores forventning, at du har fået redskaber til selv at arbejde med de ting du går og kæmper med.

Har du for eksempel problemer din døgnrytme eller synes du det sociale er svært, vil det være noget I sammen vil arbejde med.

Niveau 2- mere omfattende støtte:

Niveau 2 er hvor du og din kontaktperson har et forløb i op til 9 måneder. I løbet af de 9 måneder er det vores forventning, at du har fået redskaber til, at du selv kan arbejde videre på egen hånd.

Det kan for eksempel være, at du har brug for hjælp til at styrke dit forhold til dine forældre og andre voksne omkring dig. Det kan også være, at du har brug for redskaber til, hvordan du bedre kan håndtere konflikter. Din kontaktperson kan også hjælpe dig med at få opbygget en stabil hverdag med plads til job og en eventuel uddannelse.

Niveau 3 - meget omfattende støtte:

Niveau 3 skal ses som alternativ til en anbringelse uden for hjemmet, når der er et meget højt konfliktniveau eller mange og komplekse problemstillinger. Niveau 3 kan også være kontaktpersonforløb for dig mellem 16 og 18 år, der bor alene på eget værelse.

Her kan kontaktpersonen hjælpe med træning og vejledning, så du øver dig i færdigheder i praktiske opgaver som budgetlægning, indkøb og rengøring og lignende. Her kan din kontaktperson også støtte dig i kontakten til sundhedsvæsen eller uddannelses- og beskæftigelsesområdet. Målet er her, at du bliver mere selvhjulpen i din hverdag. I niveau 3 vurderer vi, at der er behov for længerevarende hjælp og støtte.

Kontaktpersonen arbejder oftest på hverdage fra kl. 8.00 - 17.00 men kan også arbejde uden for normal arbejdstid, når det fremgår af handleplanen, at du har behov for støtte på andre tidspunkter.

Lovgrundlag: Lov om social service §52 stk. 3, nr. 6

Borgerservice

Mandag-Tirsdag

08:30 - 15:00

Torsdag

08:30 - 17:00

Fredag

08:30 - 12:00