Spørgsmål og svar
Få svar på dine spørgsmål her
Spørgsmål og svar
Danmark er delt op i 98 områder, som også kaldes kommuner. I hver kommune arbejder der medarbejdere, som netop arbejder med børn og unge, der har det svært.
I Danmark er det sådan, at det kun er dem, der arbejder i lige præcis i den kommune, hvor du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du taler med dem, der sidder i din kommune.
Oplever du at din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, som du kender ikke kan hjælpe dig. Så sidder vi nogle medarbejdere i din kommune, som arbejder med at finde ud af, hvad netop du har brug for af hjælp.
Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for støtte og hjælp, for at du får det bedre. Alle børn og unge er forskellige og derfor kan støtten og hjælpen også være forskellig.
Du og din familie skal måske have noget hjælp til at klare hverdagen. Det kan være en kontaktperson, som hjælper dig og jer med det. Det kan også være, at du har brug for at tale med en psykolog, hvis du ikke har det godt.
Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder Barnets Lov. I den står der, at voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det. Eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det.
Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme, men din mening tæller.
Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym.
Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre.
Første gang du ringer til kommunen kan du ringe til vores Callcenter eller Familierådgivningscentret.
Hos Callcenteret sidder der medarbejdere, som stiller telefonen videre til den rigtige afdeling. For eksempel kan de stille telefonen videre til Familierådgivningscentret, som er den afdeling, hvor børn- og ugerådgiverne arbejder i.
Du kan også ringe direkte til Familierådgivningscentret.
Callcenterets telefonnumer er 87535000 og har åbent:
Mandag 8.30-15.00
Tirsdag 8.30-15.00
Onsdag: Lukket
Torsdag: 8.30-15.00
Fredag: 8.30-15.00
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket
Familierådgivningscentret har telefonnummer 87535102 og har åbent:
Mandag 8.30-9.30
Tirsdag 8.30-9.30
Onsdag: Lukket
Torsdag: 8.30-9.30
Fredag: 8.30-9.30
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket
Vi har åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Men vi ved også godt, at du kan have problemer på forskellige tidspunkter.
Så hvis du ringer uden at få kontakt med en rådgiver kan du ringe 114, så kan du snakke med en fra politiet, som vil hjælpe dig.
Er du i fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du ringe til Alarmcentralen på 112.
Når du har talt med en børn- og ungerådgiver i kommunen, vil han eller hun prøve at fine ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen.
Måske fortæller rådgiveren dig, at vil vil undersøge, hvordan du får den bedste hjælp. Det betyder, at han eller hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der skal ske.
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00