Børn og unge
Magtanvendelse over for børn og unge må kun anvendes, hvis der er hjemmel til det og må aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk bistand
Magtanvendelse skal begrænses til det absolut nødvendige og skal i øvrigt stå i et rimeligt forhold til det, der søges opnået hermed. Der skal være proportionalitet mellem indgreb og formål. Magtanvendelse må således kun bruges undtagelsesvist.
Pr. 1. januar 2017 træder en ny lov om voksenansvar for anbragte børn og unge i kraft (lov nr. 1707 af 20. december 2017). Formålet med loven er at fastsætte rammer for plejefamilier og personales adgang til som led i varetagelsen af den daglige omsorg at anvende magt og foretage andre indgreb i anbragte børn og unges selvbestemmelsesret og at sikre de anbragte børn og unges retssikkerhed i forbindelse hermed.
Ansvaret for at varetage den daglige omsorg for barnet eller den unge, overgår fra forældrene til plejefamilierne og personalet på anbringelsesstedet, når et barn eller en ung anbringes uden for hjemmet.
Som led i varetagelsen af den omsorg, kan plejefamilien og personalet foretage nødvendige indgreb i barnets eller den unges selvbestemmelsesret for at sikre barnets eller den unges interesser, herunder sikre, at barnets eller den unges fysiske og psykiske behov opfyldes, og at barnet eller den unge opbygger kompetencer til at indgå i sociale relationer, trives og modtager læring.
De generelle principper for magtanvendelse findes i lovens kapitel 3 og lyder – i lighed med magtanvendelse overfor voksne bl.a. på,
-
at magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten kun må ske undtagelsesvist og aldrig må erstatte omsorg og socialpædagogisk indsats,
-
at plejefamilien eller personalet skal afsøge alle muligheder for at opnår barnets eller den unges frivillige medvirken til en nødvendig foranstaltning,
-
at magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten skal stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået,
-
at magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten skal udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt, som omstændighederne tillader og med størst mulig hensyntagen til barnets eller den unges personlige integritet.
En række af bestemmelserne i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge gælder for børn og unge anbragt i institution, medens nogle af bestemmelserne desuden gælder for børn og unge anbragt ved familiepleje. Nedenfor gennemgås de bestemmelser, som gælder for børn og unge anbragt ved familiepleje. I den forbindelse bemærkes det, at begrebet ”anbringelsesstedet” også skal forstås som ved plejefamilien.
Fysisk guidning, § 6
Plejefamilier, der er godkendt som generelt egnede efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 2, jf. § 66 a, stk. 1, nr. 1, kan fysisk guide et barn eller en ung.
Det er en betingelse for fysisk guidning, at det vurderes at være nødvendigt af hensyn til at varetage plejefamiliens ansvar for den daglige omsorg af barnet eller den unge eller af hensyn til barnet eller den unges tryghed og trivsel i tilfælde, hvor den unge generer eller udøver chikane overfor øvrige anbragte børn og unge, den kommunale plejefamilie eller andre, der opholder sig ved anbringelsesstedet.
Afværgehjælp, § 8
Plejefamilier, der er godkendt som generelt egnede efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 2, jf. § 66 a, stk. 1, nr. 1, kan kortvarigt fastholde eller føre et barn eller en ung væk fra en situation, når det er nødvendigt for at afværge, at barnet eller den unge ødelægger eller beskadiger ting i et ikke ubetydeligt omfang.
Magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter lovens § 8-14, herunder afværgehjælp, og magtanvendelse i øvrigt, skal registreres og indberettes af anbringelsesstedet til den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for barnets eller den unges ophold på anbringelsesstedet, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsyn med anbringelsesstedet.
Barnet eller den unge, der har været udsat for magtanvendelse eller andet indgreb i selvbestemmelsesretten, skal gøres bekendt med indberetningen og have lejlighed til at udtale sig om episoden.
Klager over anvendelse af magt eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter reglerne i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge kan indbringes for kommunalbestyrelsen.
Legemlig afstraffelse og nedværdigende behandling i skolen er ikke tilladt. For at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan der anvendes magt i fornødent omfang.
Det fremgår af lovgivningen, at en elev, over for hvem der anvendes magt for at afværge, at eleven øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan af det undervisende personale omgående udelukkes fra klassen. Udelukkelsen er betinget af, at eleven i udelukkelsestiden er under fornødent tilsyn. Skolens leder skal ved udelukkelse af en elev fra klassen omgående underrettes af vedkommende underviser, hvorefter lederen træffer beslutning om de nødvendige videre foranstaltninger.
I øvrigt gælder lovgivningens almindelige regler om nødværge, nødret og lovlig retshåndhævelse også for skoleområdet.
Hver skole i Syddjurs Kommune udarbejder sine egne procedurer/retningslinjer til denne instruks.
Magtanvendelsespolitikken tager udgangspunkt i folkeskoleloven og bekendtgørelse nr. 697 af 23. juni 2014 om fremme af god orden i folkeskolen samt Syddjurs Kommunes arbejdsmiljøpolitik. Hensigten er, at hver skole udarbejder sine egne procedurer/retningslinjer i henhold til den kommunens politik for magtanvendelse.
Vision
Syddjurs Kommune vil være kendt for, at der så vidt som overhovedet muligt ikke anvendes magt i kommunens skoler. Og at magtanvendelser, når de er uundgåelige, håndteres professionelt, med åbenhed og omsorg for såvel børn og personale.
Åbenhed
Al tabu og fortielse om magtanvendelse er skadelig for den pædagogiske udvikling på skolerne, og en negligering af problemstillingen er skadelig for både medarbejdere og elever. Det handler dels om retssikkerheden for elever og medarbejdere, men også om at holde fokus på, hvorvidt man anvender de bedst mulige pædagogiske værktøjer, og om de fornødne ressourcer er til stede i forhold til at kunne løse den givne opgave.
Det et en forudsætning for, at lærere og pædagoger kan håndtere en vanskelig opgave som magtanvendelse er, at der et positivt arbejdsmiljø med åbenhed og tillid til ledelse, kolleger, børn og forældre.
For at kunne skabe et arbejdsmiljø, hvor man taler åbent om magtanvendelse, er det nødvendigt, at have klare retningslinjer for håndtering af problematikken, ligesom det vil være altafgørende, at indberetninger behandles fagligt professionelt.
Når magtanvendelses er uundgåelig foretages denne ved mindst mulig indgriben.
- Ledelsen sikrer, at medarbejderne har viden om og forudsætninger for at forebygge konflikter og magtanvendelse - og når disse er uundgåelige, håndtere dem professionelt. Dette drøftes mindst én gang årligt i MED-udvalg samt ved MUS-samtaler. Personalet arbejder aktivt for at forebygge konflikter og magtanvendelse.
- Ledelsen sikrer, at der er en kendt procedure for efterfølgende håndtering af magtanvendelse.
- Ledelsen tager ansvar for, at proceduren bliver fulgt, herunder at der drages omsorg for børn, deres forældre/pårørende og personale.
Efter brug af magtanvendelse drager kolleger omsorg for den involverede medarbejder og borger/barn.
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00