Kontakt
Trafik og Anlæg
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
På denne side finder du information om, hvad en ekspropriation er, og hvordan den foregår. Når kommunen ønsker at anlægge vej, sti, spildevandsanlæg, boligområde eller et erhvervsområde, har kommunen mulighed for at gennemføre erhvervelse ved ekspropriation
Ekspropriation betyder tvungen afgivelse af ejendomsret til sin ejendom eller til en del af ejendommen. Hvis et byggeri - for eksempel et vejbyggeri - er af almen interesse for landets borgere, har det offentlige ret til at ekspropriere den jord, der skal bruges til arbejdet.
Den indledende proces består af kommunens planlægning og budgetlægning. Her vedtager politikerne et budget ud fra en planlægning, som ofte strækker sig over flere år.
Det første skridt henimod selve ekspropriationsprocessen er, at kommunen beslutter at sætte gang i det specifikke projekt, hvor ekspropriation af en lodsejers ejendom er nødvendig. Herefter tager kommunen den første kontakt til de lodsejere, der vil blive berørt af projektet. Efter en kort indledende dialog med lodsejerne, indkaldes der til åstedsforretning, som er den første fase i ekspropriationsprocessen.
En ekspropriationssag foregår i en række faser, og kan strække sig over en lang periode.
Fase | Beskrivelse | |
---|---|---|
Åstedsforretning |
Åstedsforretningen er det første formelle møde og er her |
|
Beslutning om |
Efter en indsigelsesfrist på 4 uger træffer Syddjurs Kommunes Byråd |
|
Klagemulighed |
Ejere og andre parter kan klage indtil 4 uger efter, at beslutningen om |
|
Ejendomsskat |
Umiddelbart efter at beslutningen om ekspropriationen er truffet, |
|
Fastsættelse af erstatning |
Kommunen kan i forbindelse med åstedsforretningen fremsætte forslag til |
|
Klage og domstole |
Der kan først rejses sag ved domstolene om beslutning og erstatning |
|
Udbetaling af erstatning |
Taksationskommissionen udmåler erstatningens størrelse, hvis |
Det første formelle møde, der holdes i forbindelse med en ekspropriation, er den såkaldte åstedsforretning, hvor projektet bliver forevist.
Kommunen indbyder til mødet i marken, hvor der bliver fortalt om omfanget af den påtænkte ekspropriation, og hvordan denne vil berøre de enkelte ejendomme eller deres rettigheder. Sammen med indbydelsen modtager lodsejerne en beskrivelse af projektet sammen med kort og skitser. Disse viser hvilke arealer der skal eksproprieres, og hvilke arealer der midlertidigt inddrages, imens projektet udføres, og som lodsejeren får tilbage efter projektet er afsluttet.
Sammen med indkaldelsen modtager lodsejerne også materiale, som beskriver processen. Der bliver sat nogle tidsgrænser, så lodsejerne bliver gjort opmærksomme på, hvornår tidsfristen er for at komme med indsigelser eller klage.
Kommunen vil nogle dage forud for åstedsforretningen have afmærket projektet med træpæle.
Åstedsforretningen ledes af en byrådspolitiker, og derudover deltager 2-3 embedsmænd og eventuelt kommunens rådgiver på projektet.
Åstedsforretningen afholdes blandt andet for at sikre, at de berørtes interesser varetages. Eksempelvis ved at de kan komme med ændringer til projektet, bemærkninger m.m. samt fremsætte eventuelle erstatningskrav.
I forbindelse med åstedsforretningen modtager lodsejeren et tilbud om erstatning, dels af det areal som bliver eksproprieret, dels af arealer, som eventuelt midlertidig afstås i forbindelse med projektet og dels for den ulempe som lodsejeren får ved projektet. Der bliver tilbudt erstatning for blandt andet mistet beplantning stakit og lignende, som lodsejeren mister.
Som lodsejer kan man klage over selve projektet, men man kan også komme med indsigelser til kommunens tilbud om erstatning. Lodsejerne kan fremlægge sin opfattelse af jordens værdi med videre. Indtil 4 uger efter åstedsforretningen kan man komme med indsigelser til kommunens tilbud.
Umiddelbart efter åstedsforretningen sendes en udskrift af forretningens protokol til de indvarslede og andre fremmødte med en retlig interesse.
Efter indsigelsesfristen på 4 uger er udløbet, træffer Syddjurs Kommunes Byråd beslutning om, hvordan ekspropriationen skal gennemføres. Der bliver her taget stilling til de eventuelle bemærkninger og ændringsforslag, der er kommet frem til projektet.
Meddelelse om indholdet i ekspropriationen sendes herefter til ejere og andre interessenter, der har været med til åstedsforretningen.
Når ekspropriationsbeslutningen er truffet af Byrådet, har kommunen ejendomsretten til de eksproprierede arealer, medmindre der i protokollen er anført et andet overtagelsestidspunkt.
Ejere og andre retlige parter kan klage over ekspropriationen indtil 4 uger efter, at beslutningen om ekspropriation er modtaget. En klage fritager ikke klageren for at efterkomme beslutningen.
Som lodsejer kan du klage over selve projektet, men du kan også komme med indsigelser til kommunens tilbud om erstatning. Lodsejerne kan fremlægge sin opfattelse af jordens værdi med videre.
Hvis ekspropriationen er gennemført efter vejloven, er Vejdirektoratet klageinstans.
Hvis ekspropriationen er gennemført efter planloven, er Planklagenævnet klageinstans.
Hvis ekspropriationen er gennemført efter miljøbeskyttelsesloven, er Miljø- og Fødevareklagenævnet
klageinstans.
Umiddelbart efter, at beslutningen om ekspropriation er truffet, underretter kommunen ejendomsskattekontoret om ekspropriationens omfang.
Ejeren skal betale ejendomsskat af de eksproprierede arealer, indtil de udgår af skatteberegningen. Denne ejendomsskat indgår som en del af ekspropriationserstatningen.
Umiddelbart efter åstedsforretningen indkalder kommunen til drøftelse af forlig, hvor der fremsættes et erstatningstilbud. Erstatningstilbuddet er normalt opdelt i en arealerstatning og eventuel en ulempeerstatning, der tilsammen udgør den samlede erstatning.
Ejeren eller andre erstatningsberettigede kan straks acceptere tilbuddet eller få mulighed for at overveje tilbuddet nærmere. Tilbuddet afgives under forbehold af, at Byrådet godkender de tilbudte erstatninger og træffer ekspropriationsbeslutning.
Indtil 4 uger efter åstedsforretningen kan man komme med indsigelser til kommunens tilbud. Hvis man ikke er nået til enighed om erstatningens størrelse inden fristen på de 4 uger er overskredet, så sendes spørgsmålet videre til Taksationskommissionen. Herefter er erstatningsspørgsmålet ude af kommunens hænder.
Det er ikke unormalt, at processen fra Taksationskommissionen modtager erstatningsspørgsmålet til de har afholdt taksationsforretning og udbetalt erstatning, kan tage et år. Ligeledes kan der være yderligere lang ventetid, hvis en af parterne ikke accepterer Taksationskommissionens kendelse, og den derfor skal sendes videre til overtaksation.
Taksationskommissionen behandler ikke spørgsmålet om selve projektet og projektets lovlighed, men alene om erstatningens størrelse. Klager over selve projektet skal sendes til den relevante klageinstans, eksempelvis Vejdirektoratet.
Taksationskommissionen er uvildig og har tre medlemmer – en formand, der er jurist, og to vurderingskyndige personer. Kommissionen indkalder ejeren og eventuelle andre samt kommunen til besigtigelse og en drøftelse af erstatningsgrundlaget. På baggrund af parternes kommentarer afsiger kommissionen en kendelse, som fastlægger erstatning og erstatningsgrundlag.
Omkostningerne ved taksationsmyndighedernes sagsbehandling afholdes af kommunen.
Både kommunen og lodsejeren kan henvise Taksationskommissionens afgørelse til Overtaksation. Først efter Overtaksationens afgørelse er truffet kan der rejses sag ved domstolene i en civil retssag.
Der kan gå mere end et år før taksationskommissionen afholder taksationsforretning. Hvis afgørelsen sendes videre til overtaksation så kan der gå yderligere lang tid somme tider mere end et år.
Overtaksationskommissionen har fem medlemmer – en formand, der er jurist, og fire vurderingskyndige personer. Overtaksationskommissionen indkalder parterne til besigtigelse og behandling af sagen på ny. Overtaksationskommissionen afsiger som taksationskommissionen en kendelse.
Kommunen betaler overtaksationskommissionsomkostninger.
Der kan rejses sag ved domstolene om både om beslutning og erstatning. Det kan enten ske, når der foreligger en afgørelse fra klageinstansen eller eller en kendelse fra Overtaksationskommissionen.
Sagen skal være anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen eller kendelsen er meddelt.
Kommunen udbetaler erstatningen så hurtigt som muligt efter den endelige fastsættelse.
Inden udbetalingen vil kommunen normalt anmode panthavere om accept af erstatningens udbetaling til ejeren. Hvis panthaverne kræver del i erstatningen, vil udbetalingen ske i prioritetsorden.
Erstatningen forrentes med en årlig rente, der svarer til Danmarks Nationalbanks diskonto på ekspropriationstidspunktet.
Arealstørrelserne er omtrentlige, og efter projektets afslutning bliver de beregnet af en landinspektør. Viser den endelige opmåling, at arealerne er større end først antaget, vil erstatningen blive reguleret.
Omkostningerne til opmålingerne afholdes af kommunen.
Kommunen giver vejledning til alle, der er omfattet af kommunens ekspropriationer, og alle er velkommen til at henvende sig for at få oplysning om ekspropriationsspørgsmål.
Kommunen betaler ikke ejernes udgifter til rådgivning om ekspropriation, men hvis ejeren har brug for konsulentbistand i forbindelse med ekspropriationen, vil kommunen i et vist omfang afholde udgifterne hertil.
Udgifterne til nødvendig sagkyndig bistand i forbindelse med taksations- og overtaksationssager betales af kommunen efter kommissionens bestemmelse. Der er i begge situationer tale om en ”passende godtgørelse”, som fastlægges med baggrund i sagens karakter og omfang. Godtgørelsen dækker ikke nødvendigvis egentlige honorarer fra ejerens rådgiver.
Ekspropriation kan indeholde forskellige servitutpålæg på den enkelte ejendom. For eksempel om oversigter, adgangsforhold, byggelinjer og rørledninger.
Kommunen tinglyser ekspropriationen på ejendommen, så snart beslutningen om den er truffet.
Tinglysningen sker uden udgift for ejeren.
Afskårne arealer og gamle (aflagte) vejarealer vil oftest blive søgt tillagt tilgrænsende ejendomme til en nærmere aftalt pris.
Ejeren har rådighed over disse arealer efter et nærmere aftalt tidspunkt – dog tidligst, når kommunen er ophørt med at bruge arealerne. Kommunen fjerner asfalt og stenbelægning på aflagte vejarealer samt udlægger ca. 0,30 meter muld, hvis andet ikke aftales.
De tillagte arealer pålægges de samme servitutbestemmelser, som gælder for projektet, og ejeren skal tåle, at der på arealerne eventuelt findes master, kabler og ledninger m.v., der sikres ved tinglysning.
For at give plads for anlægsarbejde, kan der eksproprieres et areal midlertidigt, eksempelsvis langs et nyt vejanlæg. De arealer, der er eksproprieret til midlertidigt brug, leveres tilbage til ejeren efter anlæggets udførelse i ryddelig og grubbet stand.
Ekspropriation skal altid ske med hjemmel i en af følgende love:
Ekspropriation til veje og stier sker med hjemmel i vejlovens kapitel 10 m.v.
Ekspropriation til lokalplanformål, eksempelvis et boligområde, erhvervsområde eller offentligt formål sker med hjemmel i planlovens kapitel 11.
(Ekspropriationen gennemføres dog efter fremgangsmåden i vejloven).
Ekspropriation til eksempelvis regnvandsbassiner og kloakledninger sker med hjemmel i miljølovens kapitel 8. Kommunen er ekspropriationsmyndighed for f.eks. Spildevandsselskabet.
(Ekspropriationen gennemføres dog efter fremgangsmåden i vejloven).
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Tak for din feedback
Tak for din feedback
0
250
Vi vil gerne gøre oplevelsen endnu bedre, så vi vil sætte pris på at du sætter lidt flere ord på din besvarelse.
Tak fordi du hjælper os med at forbedre brugeroplevelsen på Syddjurs.dk