Det er AquaDjurs A/S som varetager etablering, drift og vedligeholdelse af de offentlige spildevandsledninger og renseanlæg i Syddjurs Kommune.
Det er som udgangspunkt din matrikelgrænse der er ansvarsgrænse mellem den offentlige kloakering og din private kloak, der kan dog være enkelte undtagelser.
Du er derfor selv ansvarlig for at vedligeholde og økonomiske ansvarlig for de kloakrør som ligger på din egen grund. Du er også selv ansvarlig for at dine kloakrør er funktionsdygtige og tætte.
Som boligejer i et kloakeret område, vil din ejendom overordnet være kloakeret på en af tre følgende måder:
- Fælleskloakeret: Regn - og spildevand løber i et og samme rør til renseanlægget.
- Separatkloakeret: Regn- og spildevand løber i hver sit rør – men det er kun spildevandet der ledes til renseanlægget. Regnvand afledes i en anden ledning til vandløb, sø eller fjord eller nedsives på egen grund i det omfang det er muligt.
- Spildevandskloakeret: Kun spildevand løber i rør til renseanlægget, mens regnvand skal håndteres på egen grund f.eks. ved nedsivning til faskine eller til andre LAR-løsninger (lokal afledning af regnvand).
I dag løber regn-og spildevand stadig i samme system (fælleskloak) i dele af Syddjurs Kommunes kloaksystem, men en del af disse områder er i spildevandsplanen udlagt til at skulle separatkloakeres.
Hvorfor så det? Fordi det giver en lang række fordele at separere spildevand og regnvand. Det betyder nemlig at vi kan:
- Mindske risikoen for oversvømmelser i kældre og boligområder ved kraftige regnskyl/skybrud
- Mindske forureningen af vandløbene fra overløb på fællessystemet
- Sikre bedre badevand i Syddjurs Kommune
- Mindske omkostningerne ved ikke at skulle pumpe ”rent” vand til renseanlæggene
Hvis du har modtaget et påbud om at din ejendom skal separatkloakeres, betyder det at du skal have adskilt regnvand og husspildevand på din grund. Dette skyldes at din ejendom ligger i et fælleskloakeret område, som i spildevandsplanen er udlagt til at skulle separatkloakeres. AquaDjurs A/S har etableret et nyt separat kloaksystem med ét rør til regnvand og ét rør til spildevand og sat en regnvandsskelbrønd som du kan tilslutte dit regnvand til.
Sådan vil en typisk sag forløbe.
- Du vil indledningsvis modtage information fra AquaDjurs om, at din ejendom skal separatkloakeres og hvornår dette arbejde forventes udført.
- Når der er separatkloakeret frem til din matrikelgrænse, vil du modtage information fra AquaDjurs om, at du skal adskille regnvand og husspildevand på din grund.
- Du vil herefter modtage et påbudsvarsel fra Syddjurs Kommune med en angivet varselsfrist, hvor du har mulighed for at komme med kommentarer. Når varselsfrist er udløbet, vil du modtage et påbud med en påbudsfrist for hvornår ejendommen senest skal være separeret.
- Da kloakarbejde kun må udføres af autoriseret kloakmester, skal du derfor kontakte en autoriseret kloakmester der kan vejlede dig om mulige løsninger – f.eks. om der kan laves en regnvandsfaskine eller om regnvandet bør tilsluttes regnvandsskelbrønden sat af Syddjurs Spildevand.
Du skal være opmærksom på, at det kun er en autoriseret kloakmester der må arbejde på kloakledninger – dette gælder også frakobling af tagnedløb fra kloakledninger.
- Når kloakarbejdet er udført, skal din kloakmester indsende en færdigmelding med tilhørende kloaktegning til Syddjurs Kommune.
Husk at det er dit ansvar som grundejer at sørge for, at kloakmesteren får indsendt en færdigmelding på det udførte kloakarbejde.
- Syddjurs Kommune godkender den fremsendte færdigmelding, hvis dokumentationen er tilfredsstillende. Herefter afslutte kommunen sagen og opdaterer afløbsforhold for ejendommen i BBR.
Hvis du har modtaget et påbud om at din ejendom skal kloakeres, betyder det at du skal nedlægge dit nuværende private spildevandsanlæg (septiktank, minirenseanlæg m.m.) og tilslutte dit spildevand til den offentlige kloakledning. Dette skyldes at din ejendom nu ligger i et opland, som i spildevandsplanen er udlagt til at skulle spildevandskloakeres.
AquaDjurs A/S har etableret en spildevandskloak i vejarealet og ført et spildevandsstik frem til din matrikel og sat en spildevandsskelbrønd ved skelgrænse. Herfra er det dit ansvar at tilslutte dit spildevand til spildevandsskelbrønden. Vær opmærksom på at regnvand ikke må tilsluttes spildevandskloakken, men skal håndteres på egen matrikel.
Sådan vil en typisk sag forløbe.
- Du vil indledningsvis modtage information fra AquaDjurs om, at din ejendom nu skal spildevandskloakeres og hvornår dette arbejde forventes udført.
- Når der er spildevandskloakeret frem til din matrikelgrænse, vil du modtage information fra AquaDjurs om, at du skal tilslutte dit spildevand til spildevandsskelbrønden.
- Du vil herefter modtage et påbudsvarsel fra Syddjurs Kommune med en angivet varselsfrist, hvor du har mulighed for at komme med kommentarer. Når varselsfristen er udløbet, vil du modtage et påbud med en påbudsfrist for hvornår ejendommen senest skal være tilsluttet spildevandskloakken.
- Da kloakarbejde kun må udføres af en autoriseret kloakmester, skal du derfor kontakte en autoriseret kloakmester der skal udføre arbejdet og vejlede dig om den bedste løsning.
Du skal være opmærksom på, at det kun en autoriseret kloakmester der må arbejde på kloakledninger.
- Når kloakarbejdet er udført, skal din kloakmester indsende en færdigmelding med tilhørende kloaktegning til Syddjurs Kommune.
Husk at det er dit ansvar som grundejer at sørge for, at kloakmesteren får indsendt en færdigmelding på det udførte kloakarbejde.
- Syddjurs Kommune godkender den fremsendte færdigmelding, hvis dokumentationen er tilfredsstillende. Herefter afslutter kommunen sagen og opdaterer afløbsforhold for ejendommen i BBR.