Prøv først at løse problemet sammen
Den bedste og hurtigste måde at få løst et problem på er ofte ved at rette henvendelse til den virksomhed eller husstand, du oplever gener fra, og gøre opmærksom på problemet. En god virksomhed eller nabo ønsker ikke at være til gene for sine omgivelser, men er måske ikke bevidst om genen. En god dialog vil sandsynligvis løse dit problem, og bevare det gode forhold til virksomheden eller naboen.
Hvis dette ikke hjælper, og I ikke kan tale jer til rette, kan du sende en skriftlige klage til os via klageskemaet nederst på denne side og beskrive den miljøgene du oplever.
- Støj-, røg- og lugtgener fra virksomheder, restauranter, cafeer og pizzeriaer
- Støj-, røg- og lugtgener fra private
- Støj- og støvgener fra bygge- og anlægsarbejde
- Uhygiejnisk opbevaring af affald
- Afbrænding af affald
- Uhensigtsmæssig opbevaring af kemikalier og lignende
Du kan ikke klage over:
- Gener fra dyr og erhvervsmæssigt dyrehold samt hønse- og fjerkræhold. Kontakt i stedet kommunens landbrugsgruppe via mail: landbrug@syddjurs.dk
- Flytbare ovne, havepejse, grill og lignende
- De fleste tekniske apparater eller redskaber, som hører til og bruges i husholdninger og beboelser
- Støj fra private husstande, f.eks. fra musikanlæg, private arrangementer og udendørsaktiviteter. Oplever du gener af denne type kan du kontakte udlejer eller boligselskab. Politiet kan i nogle tilfælde hjælpe
Efter Miljøbeskyttelseslovens § 85 kan vi undlade at behandle miljøsager, som vi vurderer, har underordnet betydning for miljøet. Det vil altid være en konkret vurdering af den indkomne klage, der afgør om vi behandler din henvendelse.
Når vi har modtaget din anmeldelse, indgår den i sagens dokumenter. Vi vil herefter kontakte den virksomhed eller husstand, du klager over, så vedkommende får mulighed for at udtale sig i sagen.
Klager er som udgangspunkt omfattet af aktindsigt, medmindre der er helt særlige forhold, der taler mod udlevering af oplysningerne.
Din klage vil derfor være offentlig tilgængelig på vores hjemmeside under fanen Åben indsigt.
Sådan anmelder du din miljøgene
Du anmelder din klage til os ved at udfylde klageskemaet nederst på denne side. Du vil altid modtage en kvittering for, at vi har modtaget din anmeldelse.
Find den bedste placering til din varmepumpes udvendige del, så den hverken generer dig eller din nabo. Se flere nyttige links herunder.