Gå til hovedindhold

Sprog og sprogvurdering

Børns sproglige kompetencer grundlægges tidligt i livet og har både betydning for barnets trivsel, læring og udvikling samt skolegang og uddannelsesmuligheder

Indhold

    En tidlig målrettet indsats i dagtilbud og i hjemmet, hvor barnets sproglige kompetencer styrkes, har stor betydning for barnets sprogtilegnelse, læsetilegnelse og generelle læring i skolen.

    Arbejdet med børns sproglige udvikling i dagtilbud tager afsæt i den pædagogiske læreplan. Den styrkede pædagogiske læreplan lægger op til, at børns sproglige udvikling tænkes ind i den pædagogiske praksis gennem hele dagens aktiviteter og gøremål, og at læringsmiljøet understøtter børnenes sproglige samspil med det pædagogiske personale og de andre børn.

    For at understøtte børns sproglige udvikling skal kommuner sprogvurdere 3-årige børn, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Arbejdet med den lovpligtige sprogvurdering hører under dagtilbudsloven § 11.

    I Syddjurs Kommune er det politisk besluttet at sprogvurdere alle børn i 3-årsalderen (2,10 til 3,4) samt alle 5-årige børn (5,0 til 5,11). I kommunen anvendes materialet Sprogvurdering 3-6 (Børne- og Undervisningsministeriet). Den kommunale dagpleje og daginstitutionerne kan anvende Sprogvurdering 2 år (Børne- og Undervisningsministeriet) målrettet børn i alderen 22-30 måneder som supplement til Sprogvurdering 3-6.

    Sprogvurdering 2 år og Sprogvurdering 3-6 er understøttet af it-løsningen Hjernen&Hjertet fra Rambøll. Sprogvurdering 2 år er udviklet, så sprogvurderingen kan sammenlignes med resultater fra Sprogvurdering 3-6. Samtidig kan sprogvurderingsresultat fra 3- og 5-årsscreeningen sammenlignes med den lovpligtige sprogvurdering i staten af 0. kl.

    Sprogvurderingen af flersprogede børn foregår på samme måde som hos etsprogede børn. Placerer et flersproget barn sig i fokuseret eller særlig indsats, skal forældrene udfylde et skema for at afdække, om barnet har sproglige udfordringer på modersmålet eller blot forsinket i tilegnelsen af dansk.

    Oplysninger om det enkelte barns sprogvurderingsresultater samt vurderinger af barnets udvikling og trivsel videregives automatisk mellem dagpleje, dagtilbud og skole inden for kommunen, når barnet skifter mellem institutioner eller fra institution til skole.

    Forældrene orienteres nærmere om sprogvurderingen efter optagelse i dagtilbud forud for sprogvurderingen.

    Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at gennemføre en sprogvurdering af alle børn i aldersgruppen fra 3 år til barnets skolestart, der ikke er optaget i et dagtilbud.

    Dansksprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og som har behov for sprogstimulering, skal modtage sprogstimulering. Sprogstimuleringen kan ske for inden for de fysiske rammer af et dagtilbud. Tosprogede børn, der ikke går i dagtilbud, og som har behov for sprogstimulering, skal optages i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen. Med tosprogede børn menes børn, som har et andet modersmål end dansk, og som først ved kontakt med det omgivende samfund lærer dansk.

    Forældrene kan vælge, om de vil have udført sprogvurderingen af deres barn i hjemmet eller i nærmeste dagtilbud. Sprogvurderingen udføres af en pædagog fra Specialpædagogisk Team. Denne person er gennemgående hos alle hjemmebørn i kommunen. Hvis barnet har behov for en særlig- eller fokuseret sprogindsats, som ikke kan opfyldes af forældrene, orienteres de om lovgivningen på området, og tale- hørekonsulenten i PPR kontaktes. Pædagogen fra Specialpædagogisk Team vejleder forældrene og formidler evt. kontakt til et relevant dagtilbud. Samtidig ydes vejledning til det dagtilbudspersonale, som på baggrund af sprogvurderingen skal iværksætte sprogstimulering.

    Udover den direkte sprogstimulering vil barnet udvikle andre kompetencer ved deltagelse i et dagtilbud. Desuden vil forældrene komme i kontakt med et kvalificeret personale, som kan vejlede om og følge barnets udvikling. Dette kan bl.a. have positiv betydning for tosprogede eller udsatte familier. De enkelte forældre og dermed de kompetencer og ressourcer, der findes i barnets netværk må udnyttes optimalt. Det er derfor vigtigt, at tosprogede forældre inddrages i udførelsen af sprogvurderingen.

    I forbindelse med sprogvurderingerne overføres data om barnets navn, cpr. nr., køn, alder, institutionsnummer- og navn samt gruppe og klassetilhørsforhold fra STIL (Styrelsen for it og læring, Børne- og Undervisningsministeriet) til Rambøll. Samtidig videregives oplysninger om sprogvurderingsresultater fra Rambøll, Hjernen&Hjertet til STIL, Børne- og Undervisningsministeriet. Data videregives efter anmodning fra STIL. De videregivne data indgår i Børne- og Undervisningsministeriets statistikberedskab og kan anvendes i statistiske analyser og i forskningsøjemed.

    Kontakt

    Borgerservice

    Mandag-Tirsdag
    08:30 - 15:00

    Torsdag
    08:30 - 17:00

    Fredag
    08:30 - 12:00

    Telefon: 87 53 50 00