Familiebehandling
Familiebehandling er en fællesbetegnelse for forløb, som skal afhjælpe komplekse udfordringer i jeres familie eller hos jeres barn eller den unge.
Formålet med forløbet er at behandle og afhjælpe de problemstillinger, der er bekymrende i forhold til jeres barns eller den unges trivsel og udvikling.
Er du i målgruppen?
Tilbuddet er målrettet dig som forælder og jer som familie, hvor barnet eller den unge har udfordringer, der er så komplekse, at der er behov for særlig støtte.
Inden familiebehandling kan blive tilbudt, vil der blive udarbejdet en børnefaglig undersøgelse. I den vil man både beskrive udfordringerne og give en samlet beskrivelse af jeres barn/den unge og jer som familie.
Ud fra den børnefaglige undersøgelse vil man udarbejde en handleplan, hvor du/I som forældre sammen med en rådgiver fastsætter målene for forløbet.
Hvad kan du forvente?
Familiebehandling tilrettelægges så den bedst muligt passer til jeres families behov. Den kan tilrettelægges enten kun for jer forældre eller den kan blive tilrettelagt så jeres barn/den unge deltager enten helt eller delvist.
Et niveauinddelt forløb
Du kan forvente et forløb med en familiebehandler, som er niveauinddelt efter omfanget og kompleksiteten i de udfordringer, som er beskrevet af rådgiveren.
Familiebehandling kan tilbydes i følgende omfang:
- Niveau 1 - omfattende støtte:
Niveau 1 er kendetegnet ved, at problemstillingen er kompleks, men vi vurderer, at du og/eller din familie indenfor 3 måneder har fået redskaber til selv at arbejde videre med problemstillingen. Her arbejdes der eksempelvis med vejledning, guidning og sparring på adfærd, relationer og håndtering af konflikter. Der er særligt fokus på, hvordan forskellige udfordringer i familien/hos barnet/den unge påvirker hinanden.
- Niveau 2- mere omfattende støtte:
Niveau 2 er kendetegnet ved, at der er flere og komplekse problemstillinger. Her vurderer vi, at du og/eller din familie gennem et forløb på højest 9 måneder har fået tilstrækkeligt med redskaber til at kunne arbejde videre på egen hånd med problemstillingerne.
I niveau 2 arbejdes der behandlingsmæssigt med eksempelvis udfordringer i tilknytningen mellem barn og forælder, med udfordringer i at aflæse barnets signaler eller med håndtering af traumer og følger af særligt vanskelige vilkår i opvæksten.
- Niveau 3 - Meget omfattende støtte:
Niveau 3 skal ses som alternativ til en anbringelse af barnet uden for hjemmet. Niveau 3 er kendetegnet ved, at der er mange og meget komplekse problemstillinger. Det kan eksempelvis være udfordringer med at skabe og vedligeholde en god og tryg relation til barnet, at skabe en stabil hverdag i familien, udfordringer i at aflæse barnets signaler eller med håndtering af traumer og følger af særligt vanskelige vilkår i opvæksten.
Her vurderer vi, at du og/eller din familie har behov for omfattende og langvarig hjælp og støtte i hjemmet.
Familiebehandling i praksis
Forløbene tilrettelægges ud fra af de udfordringer, I oplever som familie, og den handleplan rådgiveren har lavet i samarbejde med jer.
Et forløb med familiebehandling kan indeholde:
- Vejledende samtaler, hvor du/I som forældre sammen med en familiebehandler taler om de udfordringer, jeres barn eller den unge har og om, hvordan du /I som forældre kan arbejde med disse. Imellem samtalerne vil der typisk være opgaver, som du/I øver jer på derhjemme
- Terapeutiske samtaler med dig alene, som omhandler din forældrerolle og har fokus på at give dig indsigt i og refleksion over dine egne følelser og reaktioner i forhold til dit barn. Terapeutiske samtaler kan eksempelvis afhjælpe udfordringer med håndtering af vrede og udfordringer med at tolke dit barns signaler
- Terapiforløb for barnet/den unge med eksempelvis samtaleterapi eller terapi gennem leg eller bevægelse for at hjælpe barnet eller den unge med at bearbejde svære oplevelser, som påvirker deres udvikling og trivsel
Samtaler foregår i Center for Børn, Unge og Familiers lokaler på hverdage mellem kl. 8.00 – 17.00. Der er også mulighed for at samtalerne foregår virtuelt. I særlige tilfælde kan der være behov for, at samtaler foregår i hjemmet.
Lovgrundlag: Lov om social service §52 stk. 3, nr. 3.