Kontakt
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Få svar på dine spørgsmål her
Her på siden kan du blive klogere på hvordan kommunen finder ud af, hvilken hjælp du har brug for. Du kan blandt andet se nogle videoer fra Børnetelefonen, der forklarer, hvad der skal ske, når du skal til møde med kommunen.
Du kan også blive klogere på nogle af de ord som du kan komme til at høre, når du taler med en fra kommunen. Hvad betyder det for eksempel at have en sag i kommunen og hvilke rettigheder har du? Det kan du læse mere om her på siden.
… hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd. Lidt længere nede på siden, kan du finde en liste over andre gode steder at få hjælp.
Danmark er delt op i 98 områder, de kaldes også for kommuner. I Syddjurs Kommune sidder der voksne, der arbejder for børn og unge, som har det svært.
Det er kun de voksne, der arbejder i lige præcis den kommune du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du taler med dem, der arbejder i lige din kommune.
I kommunen kan du få hjælp til mange forskellige ting. Føler du dig eksempelvis utryg derhjemme, drikker de voksne i dit liv for meget, eller oplever du vold?
Hvis du har problemer, og kender du ikke en voksen, der kan hjælpe dig, vil vi meget gerne hjælpe dig. I kommunen sidder der nogle voksne, der arbejder for at finde ud af hvad netop du har brug for.
I kommunen arbejder vi for at finde ud af hvad du har brug for, for at få en tryg og god hverdag.
Alle børn og unge er forskellige og derfor kan støtten og hjælpen også være forskellig. Det kan være, at du og din familie har brug for støtte derhjemme for at få det bedre. Her kan det for eksempel være en hjælp at få en kontaktperson. Det kan også være, at du har det svært, og har brug for at snakke med en psykolog.
Det er vores ansvar at finde ud af, om du og din familie har brug for støtte og hjælp for, at du får det bedre.
I Danmark findes der en lov om børn og unge, og den hedder Barnets Lov. Den betyder, at voksne fra kommenen skal undersøge om de kan hjælpe dig; enten ved at du selv beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for hvordan du har det.
Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det, og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme, men din mening tæller.
Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym.
Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre.
Hvis det er første gang du ringer til os, kan du enten få fat i Familierådgivningscentret eller vores Callcenter.
I Familierådgivningscentret kan du tale med en børne- og ungerådgiver. Det er en voksen, der ved en masse om hvordan man løser problemer som dine.
Hvis du gerne vil tale med en fra Familierådgivningscentret, kan du ringe til deres telefonnummer: 87535102. De har åbent:
Mandag 8.30-9.30
Tirsdag 8.30-9.30
Onsdag: Lukket
Torsdag: 8.30-9.30
Fredag: 8.30-9.30
Hvis du er i tvivl om Familierådgivningscentret er den rigtige at tale med om lige netop dine problemer, kan du ringe til vores Callcenter i stedet. Her sidder der voksne, der stiller telefonen videre til den rigtige afdeling.
Callcentrets telefonnummer er 87535000 og har åbent:
Mandag 8.30-15.00
Tirsdag 8.30-15.00
Onsdag: Lukket
Torsdag: 8.30-15.00
Fredag: 8.30-15.00
Vi har åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Men vi ved også godt, at du kan have brug for hjælp, når vi har lukket.
Hvis du har brug for hjælp nu, og vi har lukket, kan du altid ringe til 114. Her er det en politimand, der vil tage telefonen og hjælpe dig videre.
Hvis du er i fare eller har tanker om at skade dig selv, skal du ringe til Alarmcentralen på 112.
Når du har talt med en børne- og ungerådgiver i kommunen, vil han eller hun undersøge om du har brug for hjælp fra kommunen. Herefter vil rådgiveren finde ud af hvordan netop du får den bedste hjælp, og måske ringer han/hun til dig igen, så I sammen kan aftale hvad der skal ske.
Du kan ringe eller skrive til BørneTelefonen, lige når du vil. Også om natten – og på helligdage osv.
Ring eller SMS til BørneTelefonen på telefon 116 111.
Hvis du føler dig ensom eller har tanker om at skade dig selv, kan du ringe eller skrive til Livslinjen.
Ring til Livsliniens rådgivning på telefon 70 201 201 alle årets dage fra kl. 11-05.
Er du pige eller ung kvinde, og har du brug for nogen at tale med eller lyst til at være med i et fællesskab? Så er GirlTalk måske noget for dig.
Hos GirlTalk kan du dele dine tanker, læse eller lytte til andres. Og du kan skrive, tale eller ses med nogen, der har det som dig.
Har du brug for nogen at tale med – eller kender du én, der har?
headspace er her, hvis du savner én, der lytter, og de hjælper også gerne med at finde den rette hjælp andre steder, hvis der er brug for det.
Book en gratis og anonym samtale hos headspace Aarhus.
Kig forbi centret i åbningstiden, ring eller send en SMS.
headspace Aarhus
Sønder Allé 33, 8000 Aarhus C
De har åbent fra mandag til torsdag fra 12-18.
Ring til headspace på telefon: 8141 7476
Du kan også sende en sms gratis til headspace på 1245
– husk at starte din besked med: hs aarhus
Du kan være anonym, hvis du ønsker det. headspace kan hverken se dit telefonnummer eller din e-mail.
HØRT udspringer af BørneTelefonen og er et særskilt rådgivningstilbud til dig, der er mellem 15-24 år. Hos HØRT får unge gratis og anonym rådgivning.
HØRT lukker aldrig – der er åbent hele døgnet, alle ugens dage, ligesom på BørneTelefonen.
Hvad enten du savner nogen at snakke eller skrive med, få viden om dine rettigheder eller mod til at handle på din situation, så finder HØRT tid til dig, når du har brug for det. Du er ikke alene. Og du er 100 % anonym.
Du kan ringe, chatte eller skrive til HØRT.
Ring til HØRT på 116 111
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Tak for din feedback
Tak for din feedback
0
250
Vi vil gerne gøre oplevelsen endnu bedre, så vi vil sætte pris på at du sætter lidt flere ord på din besvarelse.
Tak fordi du hjælper os med at forbedre brugeroplevelsen på Syddjurs.dk