Gå til hovedindhold

Plejehjemsbestyrelser

Her kan du læse om plejehjemsbestyrelser i Syddjurs Kommune

Indhold

    Om Plejehjemsbestyrelser

    I Syddjurs Kommune har Byrådet godkendt, at der skal oprettes plejehjemsbestyrelser ved alle plejehjem.

    Bestyrelsernes formål er at sikre, at plejehjemmene løbende udvikler sig i en positiv retning, hvor beboerne er i centrum. Opgaverne for bestyrelsen er at bidrage med sparring til forbedring af beboernes dagligdag, udvikling af plejehjemmet samt igangsætte aktiviteter på plejehjemmene.

    På dit lokale plejehjem kan du høre mere om deltagelse i bestyrelserne.

    Vedtægter for plejehjemsbestyrelser i Syddjurs Kommune 2022

    Alle plejehjem i Syddjurs Kommune skal have en bestyrelse.

    Bestyrelsernes formål er at optimere og sikre, at plejehjemmene løbende udvikler sig i en positiv retning,
    hvor beboeren er i centrum. Bestyrelserne skal repræsentere beboernes interesser i overensstemmelse med
    gældende lovgivning, samt organisationens værdigrundlag og menneskesyn. Hertil arbejder bestyrelsen ud
    fra Syddjurs Kommunes værdier: Åbenhed, Udvikling, Respekt og Kvalitet.
    Opgaven løses blandt andet gennem følgende tiltag:

    • Inddrage beboere og pårørende i dagligdagen
    • Bidrage med sparring til forbedring af beboernes dagligdag
    • Bidrage med udvikling inden for rammerne
    • Skabe opmærksomhed på plejehjemmene
    • Igangsætte aktiviteter på plejehjemmene
    • Bidrage til attraktive arbejdspladser
    • Fungere som sparring for ledelsen
    • Støtte og engagere frivillige
    • Inddrages i hvordan særligt tildelte puljemidler anvendes

    Plejehjemsbestyrelsen består som udgangspunkt af minimum syv medlemmer med en bred repræsentation
    af følgende deltagere:

    • Beboerrepræsentant (1 repræsentant)
    • Pårørenderepræsentant (2 repræsentanter)
    • Repræsentant udpeget af Ældrerådet (1 repræsentant)
    • Repræsentanter fra civilsamfundet (2 repræsentanter)
    • Medarbejderrepræsentant (1 repræsentant)

    Bestyrelserne udpeges for en fireårige periode, og det skal fremgå af forretningsordenen for det enkelte
    plejehjem, hvordan der hvert andet år skal være mulighed for udskiftning. Med denne model vælges formand
    og næstformand forskudt således bestyrelsens ikke begynder med ny formand og næstformand hver gang.

    Plejehjemsbestyrelsens valgperiode følger den til enhver tid gældende valgperiode for medlemmer af
    Byrådet.

    Medarbejderrepræsentanten vælges blandt de fastansatte medarbejdere.
    Formanden og næstformand må gerne genvælges flere år i streg.

    Bestyrelsen rekrutteres ved både valg og udpegning. Pårørende/tidligere pårørende vælges så vidt muligt af
    beboere og pårørende. Plejehjemslederen indkalder til møde, hvor valget kan foregå. Der skal ved mødet
    tillige vælges suppleanter for pårørende.

    Der skal vælges to repræsentanter fra organisationer med særlig interesse for ældreomsorgen og med
    tilknytning til det lokalområde, hvor plejehjemmet er placeret. Administrationen vil være behjælpelig med at
    rette henvendelse til relevante organisationer og foreninger.

    Ældrerådet udvælger selv en repræsentant til at indgå i bestyrelsen. For at kunne stille op til bestyrelsen kræves enten fremmøde eller en samtykkeerklæring til
    plejehjemslederen før valget afholdes.

    Plejehjemmets leder fungerer som bestyrelsens sekretær og deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret.
    Ved lederens fravær deltager områdeleder af plejehjemmene eller stedfortræder. Lederen er ansvarlig for, at bestyrelsen til en hver tid arbejder i overensstemmelse med Byrådets
    beslutninger og gældende lovgrundlag for området.

    Bestyrelserne konstituerer sig selv med formand og næstformand og udarbejder egen forretningsorden i
    forhold til mødehyppighed, referater m.v.

    Fratræder et bestyrelsesmedlem under valgperioden, vælges et nyt medlem. Dette sker internt på det
    plejehjem, hvor fratrædelsen har fundet sted, og bestyrelsen konstituerer sig selv igen om nødvendigt.

    Er man pårørende fra anden kommune og beboeren dør, må den pårørende gerne blive siddende i
    bestyrelsen valgperioden ud, selvom den pårørende ikke længere har tilknytning til kommunen.

    Hver plejehjemsbestyrelse udarbejder en forretningsorden og vælger formand og næstformand ved første
    bestyrelsesmøde.
    Formanden er ansvarlig for mødernes indhold og afvikling.
    Forretningsordenen bør bl.a. indeholde:

    • Fordeling af antal bestyrelsesrepræsentanter og suppleanter fra hver afdeling
    • Antal årlige møder
    • Mødernes varighed
    • Mødested
    • Procedure for ekstraordinære møder
    • Oversigt over medlemmerne og deres hverv i bestyrelsen
    • Retningslinjer for udarbejdelse af dagsorden
    • Retningslinjer for udarbejdelse af referat og udsendelse
    • Hvordan man foretager ny konstituering, hvis formanden udtræder i en valgperiode

    Plejehjemsbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer
    er til stede.

    Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme
    udslagsgivende.

    Der afholdes hvert år ét fælles bestyrelsesmøde for alle plejehjemsbestyrelser.
    Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens beslutninger, når de personligt er til stede.

    Der føres beslutningsreferat over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde
    hvilke personer, der har været til stede. Beslutningsreferatet underskrives efter hvert møde af de
    medlemmer, der har deltaget i mødet.

    Medlemskab af plejehjemsbestyrelsen er frivilligt og ulønnet. Der udbetales ikke diæter og
    kørselsgodtgørelse til bestyrelsesmedlemmer for deltagelse i bestyrelsens mødeaktiviteter.

    Bestyrelsen har ikke indflydelse på ansættelse og afskedigelse af personale.

    Der afvikles et årligt dialogmøde mellem medlemmerne i plejehjemsbestyrelserne og Sundheds- og
    ældreudvalget.
    Formålet med dialogmøderne er at fremme dialogen om plejehjemmenes virke, drøfte mål og rammer for
    arbejdet samt øvrige sager af fælles interesse.

    Vedtægterne er godkendt af Byrådet i Syddjurs Kommune den 30. november 2022.

    Indholdet i de gældende vedtægter kan til enhver tid tages op til drøftelse, idet eventuelle ændringsforslag
    efter flertalsafgørelse i bestyrelsen, skal forelægges og godkendes af Byrådet, forinden de træder i kraft.

    Bestyrelsesmedlemmer

    Bestyrelsesposter Bestyrelsesmedlemmer

    Beboerrepræsentant

    Allan Rasmussen

    Pårørenderepræsentant

    Ib Brix (Næstformand)

    Pårørenderepræsentant

    Tina Aillaud (Formand)

    Pårørenderepræsentant (suppleant)

    Ingerlis Jespersen

    Civilsamfundsrepræsentant

    Ledig

    Civilsamfundsrepræsentant

    Ledig

    Ældrerådsrepræsentant

    Leif Freddy Jakobsen

    Medarbejderrepræsentant

    Anna Birgithe Brandstrup

    Plejehjemsleder (sekretær)

    Pernille Scherling Frisch

    Bestyrelsesposter Bestyrelsesmedlemmer

    Beboerrepræsentant

    Nina Elshof

    Pårørenderepræsentant

    Bente Frilund

    Pårørenderepræsentant

    Susanne Gosvig (Næstformand)

    Pårørenderepræsentant (suppleant)

    Lone Kjær Kristensen

    Civilsamfundsrepræsentant

    Ingrid Rønne (Formand)

    Civilsamfundsrepræsentant

    Kim Guldahl

    Civilsamfundsrepræsentant (suppleant)

    Marianne Gregersen

    Ældrerådsrepræsentant

    Elsa Bannebjerg

    Medarbejderrepræsentant

    Elin Blichfeldt Madsen

     

    Medarbejderrepræsentant (suppleant)

     

    Jane Sørensen

     

    Plejehjemsleder (sekretær)

     

    Birgitte Jensen

     

    Bestyrelsesposter Bestyrelsesmedlemmer

    Beboerrepræsentant

    Ledig

    Pårørenderepræsentant

     

    Trine Jensen

     

    Pårørenderepræsentant

     

    Lisbeth Dam Jensen

     

    Civilsamfundsrepræsentant

     

    Jan Ole Eriksen

     

    Civilsamfundsrepræsentant

    Birgit Halle

     

    Civilsamfundsrepræsentant

    Kirsten Frederiksen

     

    Ældrerådsrepræsentant

    Else Bjerring Højbjerg

     

    Medarbejderrepræsentant

    Tine Madsen

    Plejehjemsleder (sekretær)

        
    Laila Foldager Hedegaard

    Bestyrelsesposter Bestyrelsesmedlemmer

    Beboerrepræsentant

        
    Ledig

    Pårørenderepræsentant

     

    Lisbeth Rahbek (Næstformand)

     

    Pårørenderepræsentant

     

    Ledig

    Civilsamfundsrepræsentant

     

    Birgitte Peier (Formand)

     

    Civilsamfundsrepræsentant

    Ledig

    Ældrerådsrepræsentant

     

    Rita Stokholm Vinding

     

    Medarbejderrepræsentant

     

    Tina Mastrup

     

    Medarbejderrepræsentant (suppleant)

     

    Krystina Nielsen

     

    Plejehjemsleder (sekretær)

     

    Birgitte Rossing

     

    Bestyrelsesposter Bestyrelsesmedlemmer

    Beboerrepræsentant

        
    Ledig

    Pårørenderepræsentant

     

    Christel Arctander (Formand)

     

    Pårørenderepræsentant

     

    Irma Møller

     

    Pårørenderepræsentant (suppleant)

     

    Agnethe Larsen

     

    Pårørenderepræsentant (suppleant)

     

    Søren Jacobsen

     

    Civilsamfundsrepræsentant

     

    Kristina Laut Matzen (Næstformand)

     

    Civilsamfundsrepræsentant

     

    Lene Boesen

     

    Ældrerådsrepræsentant

     

    Lillian Lund Rose

     

    Medarbejderrepræsentant

     

    Lene Brus Secher

     

    Plejehjemsleder (sekretær)

     

    Lis Kjems

     

    Borgerservice

    Mandag-Tirsdag
    08:30 - 15:00

    Torsdag
    08:30 - 17:00

    Fredag
    08:30 - 12:00

    Telefon: 87 53 50 00