Kontakt
Borgerservice
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Telefon: 87 53 50 00
Her kan du læse om plejehjemsbestyrelser i Syddjurs Kommune
I Syddjurs Kommune har Byrådet godkendt, at der skal oprettes plejehjemsbestyrelser ved alle plejehjem.
Bestyrelsernes formål er at sikre, at plejehjemmene løbende udvikler sig i en positiv retning, hvor beboerne er i centrum. Opgaverne for bestyrelsen er at bidrage med sparring til forbedring af beboernes dagligdag, udvikling af plejehjemmet samt igangsætte aktiviteter på plejehjemmene.
På dit lokale plejehjem kan du høre mere om deltagelse i bestyrelserne.
Alle plejehjem i Syddjurs Kommune skal have en bestyrelse.
Bestyrelsernes formål er at optimere og sikre, at plejehjemmene løbende udvikler sig i en positiv retning, hvor beboeren er i centrum. Bestyrelserne skal repræsentere beboernes interesser i overensstemmelse med gældende lovgivning, samt organisationens værdigrundlag og menneskesyn. Hertil arbejder bestyrelsen ud fra Syddjurs Kommunes værdier: Åbenhed, Udvikling, Respekt og Kvalitet.
Opgaven løses blandt andet gennem følgende tiltag:
Plejehjemsbestyrelsen består som udgangspunkt af minimum syv medlemmer med en bred repræsentation af følgende deltagere:
Bestyrelserne udpeges for en toårig periode. Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder, vil en eventuel suppleant til den specifikke plads overtage pladsen i bestyrelsen. Hvis der ikke er en suppleant til rådighed, har bestyrelsen mulighed for at rekruttere et nyt medlem til den ledige plads.
Medarbejderrepræsentanten vælges blandt de fastansatte medarbejdere.
Formanden og næstformand må gerne genvælges flere år i streg.
Bestyrelsen rekrutteres ved både valg og udpegning. Pårørende/tidligere pårørende vælges så vidt muligt af beboere og pårørende. Plejehjemslederen indkalder til møde, hvor valget kan foregå. Der skal ved mødet tillige vælges suppleanter for pårørende.
Der skal vælges to repræsentanter fra organisationer med særlig interesse for ældreomsorgen og med tilknytning til det lokalområde, hvor plejehjemmet er placeret. Administrationen vil være behjælpelig med at rette henvendelse til relevante organisationer og foreninger.
Ældrerådet udvælger selv en repræsentant til at indgå i bestyrelsen. For at kunne stille op til bestyrelsen kræves enten fremmøde eller en samtykkeerklæring til plejehjemslederen før valget afholdes.
Plejehjemmets leder fungerer som bestyrelsens sekretær og deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret.
Ved lederens fravær deltager områdeleder af plejehjemmene eller stedfortræder. Lederen er ansvarlig for, at bestyrelsen til en hver tid arbejder i overensstemmelse med Byrådets
beslutninger og gældende lovgrundlag for området.
Bestyrelserne konstituerer sig selv med formand og næstformand og udarbejder egen forretningsorden i forhold til mødehyppighed, referater m.v.
Fratræder et bestyrelsesmedlem under valgperioden, vælges et nyt medlem. Dette sker internt på det plejehjem, hvor fratrædelsen har fundet sted, og bestyrelsen konstituerer sig selv igen om nødvendigt.
Er man pårørende fra anden kommune og beboeren dør, må den pårørende gerne blive siddende i
bestyrelsen valgperioden ud, selvom den pårørende ikke længere har tilknytning til kommunen.
Hver plejehjemsbestyrelse udarbejder en forretningsorden og vælger formand og næstformand ved første bestyrelsesmøde.
Formanden er ansvarlig for mødernes indhold og afvikling.
Forretningsordenen bør bl.a. indeholde:
Plejehjemsbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede.
Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme
udslagsgivende.
Der afholdes hvert år ét fælles bestyrelsesmøde for alle plejehjemsbestyrelser.
Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens beslutninger, når de personligt er til stede.
Der føres beslutningsreferat over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsreferatet anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. På det efterfølgende møde vil der været et opfølgende punkt på dagsordenen, hvor medlemmerne kan kommentere referatet. Referatet godkendes og underskrives derefter af de tilstedeværende medlemmer.
Medlemskab af plejehjemsbestyrelsen er frivilligt og ulønnet. Der udbetales ikke diæter og
kørselsgodtgørelse til bestyrelsesmedlemmer for deltagelse i bestyrelsens mødeaktiviteter.
Bestyrelsen har ikke indflydelse på ansættelse og afskedigelse af personale.
Der afvikles et årligt dialogmøde mellem medlemmerne i plejehjemsbestyrelserne og Sundheds- og
ældreudvalget.
Formålet med dialogmøderne er at fremme dialogen om plejehjemmenes virke, drøfte mål og rammer for arbejdet samt øvrige sager af fælles interesse.
Vedtægterne er godkendt af Byrådet i Syddjurs Kommune den 30. november 2022.
Indholdet i de gældende vedtægter kan til enhver tid tages op til drøftelse, idet eventuelle ændringsforslag efter flertalsafgørelse i bestyrelsen, skal forelægges og godkendes af Byrådet, forinden de træder i kraft.
Bestyrelsesposter | Bestyrelsesmedlemmer | |
---|---|---|
Beboerrepræsentant |
Allan Rasmussen |
|
Pårørenderepræsentant |
Ib Brix (Næstformand) |
|
Pårørenderepræsentant |
Tina Aillaud (Formand) |
|
Pårørenderepræsentant (suppleant) |
Ingerlis Jespersen |
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Ledig |
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Ledig |
|
Ældrerådsrepræsentant |
Leif Freddy Jakobsen |
|
Medarbejderrepræsentant |
Anna Birgithe Brandstrup |
|
Plejehjemsleder (sekretær) |
Pernille Scherling Frisch |
Bestyrelsesposter | Bestyrelsesmedlemmer | |
---|---|---|
Beboerrepræsentant |
Nina Elshof |
|
Pårørenderepræsentant |
Bente Frilund |
|
Pårørenderepræsentant |
Susanne Gosvig (Næstformand) |
|
Pårørenderepræsentant (suppleant) |
Lone Kjær Kristensen |
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Ingrid Rønne (Formand) |
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Kim Guldahl |
|
Civilsamfundsrepræsentant (suppleant) |
Marianne Gregersen |
|
Ældrerådsrepræsentant |
Elsa Bannebjerg |
|
Medarbejderrepræsentant |
Elin Blichfeldt Madsen
|
|
Medarbejderrepræsentant (suppleant)
|
Jane Sørensen
|
|
Plejehjemsleder (sekretær)
|
Birgitte Jensen
|
Bestyrelsesposter | Bestyrelsesmedlemmer | |
---|---|---|
Beboerrepræsentant |
Ledig |
|
Pårørenderepræsentant
|
Trine Jensen
|
|
Pårørenderepræsentant
|
Lisbeth Dam Jensen
|
|
Civilsamfundsrepræsentant
|
Jan Ole Eriksen
|
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Birgit Halle
|
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Kirsten Frederiksen
|
|
Ældrerådsrepræsentant |
Else Bjerring Højbjerg
|
|
Medarbejderrepræsentant |
Tine Madsen |
|
Plejehjemsleder (sekretær) |
|
Bestyrelsesposter | Bestyrelsesmedlemmer | |
---|---|---|
Beboerrepræsentant |
|
|
Pårørenderepræsentant
|
Lisbeth Rahbek (Næstformand)
|
|
Pårørenderepræsentant
|
Ledig |
|
Civilsamfundsrepræsentant
|
Birgitte Peier (Formand)
|
|
Civilsamfundsrepræsentant |
Ledig |
|
Ældrerådsrepræsentant
|
Rita Stokholm Vinding
|
|
Medarbejderrepræsentant
|
Tina Mastrup
|
|
Medarbejderrepræsentant (suppleant)
|
Krystina Nielsen
|
|
Plejehjemsleder (sekretær)
|
Birgitte Rossing
|
Bestyrelsesposter | Bestyrelsesmedlemmer | |
---|---|---|
Beboerrepræsentant |
|
|
Pårørenderepræsentant
|
Christel Arctander (Formand)
|
|
Pårørenderepræsentant
|
Irma Møller
|
|
Pårørenderepræsentant (suppleant)
|
Agnethe Larsen
|
|
Pårørenderepræsentant (suppleant)
|
Søren Jacobsen
|
|
Civilsamfundsrepræsentant
|
Kristina Laut Matzen (Næstformand)
|
|
Civilsamfundsrepræsentant
|
Lene Boesen
|
|
Ældrerådsrepræsentant
|
Lillian Lund Rose
|
|
Medarbejderrepræsentant
|
Lene Brus Secher
|
|
Plejehjemsleder (sekretær)
|
Lis Kjems
|
Mandag-Tirsdag
08:30 - 15:00
Torsdag
08:30 - 17:00
Fredag
08:30 - 12:00
Telefon: 87 53 50 00
Tak fordi du hjælper os med at forbedre brugeroplevelsen på Syddjurs.dk